Używany Fiat Coupe - opis włoskiego sportowca
Za oknem pogoda płata figle, a właściciele kabrioletów coraz częściej żałują, że lato w naszym kraju nie trwa co najmniej do końca października. Cieszą się natomiast wszyscy ci, którzy słoneczne dni przeczekali w klimatyzowanych autach z nadwoziem coupe. Kiedy temperatura spadnie poniżej zera, nadal będą mogli cieszyć się swoimi pojazdami. Do tej grupy należą bez wątpienia osoby, które zdecydowały się na zakup Fiata Coupe - głównego bohatera tego artykułu.
04.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszyscy doskonale wiedzą o tym, że bardzo charakterystyczne nadwozie tego dwudrzwiowego coupe zaprojektowało studio Pininfariny. Jednak Sergio Pininfarina, syn założyciela włoskiego studia projektowego, tylko wykończył dzieło, któremu kształt nadał Chris Bangle - ten sam stylista, który później przeszedł do BMW i zaprojektował m.in. serię 5 oraz 7. W1993 roku po prawie czterech latach prac Fiat Coupe ujrzał światło dzienne.
Pierwsze egzemplarze Coupe weszły na rynek już w 1993 roku, jednak rozpoczęcie masowej produkcji datuje się na rok 1994. Nadwozie dwudrzwiowego coupe lakierowane było na czarno, niebiesko, czerwono, żółto oraz biało. Z ostatniej wersji wyszło tylko 130 egzemplarzy, które włoski producent wyprodukował z myślą o kolekcjonerach, więc to właśnie białe coupe jest największą gratką na rynku samochodów używanych.
Jednostki napędowe
Mocniejsza odmiana, którą montowano również w Lancii Delcie HF Integrale, rozpędzała Coupe zbudowane na płycie podłogowej Tipo do pierwszej setki w 7,5 s i pozwalała osiągnąć prędkość maksymalną 225 km/h. Zdaniem wielu właścicieli Fiat z tym silnikiem jest w stanie pojechać nawet 250 km/h.
Jednak dla osób, które chcą czerpać maksymalną frajdę z jazdy, włoski producent stworzył pięciocylindrowy, 20-zaworowy silnik 2,0. W topowej wersji wzmocnionej turbosprężarką osiągał on moc maksymalną 220 koni mechanicznych i 310 Nm momentu obrotowego, które dostępne były już przy 2500 obr./min. Jako że Fiat Coupe z tą jednostką ważył zaledwie 1310 kilogramów, auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,5 s, a wskazówka licznika zatrzymywała się dopiero na 250 km/h.
Najmocniejszy silnik nie należy do najbardziej ekonomicznych i podczas agresywnej jazdy jest w stanie spalić nawet 20 litrów paliwa na 100 kilometrów, jednak za takie osiągi trzeba płacić. Dla oszczędnych przeznaczone są jednostki 16-zaworowe 1,8 o mocy 130 koni mechanicznych. Wprawdzie pierwsza setka w 9,2 s i v-max 205 km/h nie zwalają z nóg, ale rekompensuje to spalanie na poziomie 8-9 litrów.
Na co zwrócić uwagę przy kupnie?
Jednostki napędowe montowane we Fiacie same w sobie nie są awaryjne, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na poprzedniego właściciela - czy regularnie wymieniał płyny i jakie części stosował - oryginale czy zamienniki.
Przeglądając ogłoszenia na portalach aukcyjnych, możemy znaleźć Fiaty Coupe z początkowych lat produkcji już nawet za około 7000 złotych. W 1997 roku auto przeszło delikatny facelifting, w którym zmieniono głównie konsolę środkową oraz wykończenie wnętrza.
Za poliftingowe egzemplarze trzeba zapłacić już ponad 10 000 zł. Mądrze jest jednak mieć w portfelu dodatkowe 2-3 tysiące złotych, które przeznaczy się na ewentualną wymianę materiałów eksploatacyjnych - płynów, elementów zawieszenia, hamulców.
Ceny wybranych części zamiennych dla wersji 2,0 16V:
- Drążek kierowniczy - Blueline 45 zł
- Klocki hamulcowe przód - JC 107 zł
- Klocki hamulcowe tył - JC 71 zł
- Pasek rozrdządu - Dayco 61 zł
- Napinacz paska rozrządu - JC 218 zł
- Tarcza sprzęgła - Luk 501 zł