Wynajmij samochód od producenta – sposób na użytkowanie, a nie posiadanie
Macie firmę? Nie chcecie wiązać się z pojazdem np. na trzy albo cztery lata, biorąc na niego leasing? Jest na to rozwiązanie. Można skorzystać z wynajmu samochodu oferowanego przez producentów. Oprócz określonych z góry kosztów miesięcznych, co pewien czas można wymienić cztery kółka na nowe i cieszyć się z najnowszej generacji auta.
29.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Potwierdzeniem tego jest fakt, że firmy z sektora MŚP raczej wybierają auta używane niż nowe. Jest to w wielu przypadkach decyzja strategiczna, ponieważ cena zakupu np. trzyletniego pojazdu jest znacznie mniejsza niż nowego prosto z salonu. Dlatego też na rynku zaczynają się pojawiać preferencyjne finansowania właśnie dla aut używanych.
Klienci nie muszą jednak rezygnować z zalet jakie mają nowe auta. Teraz niektórzy producenci wprowadzają preferencyjne finansowanie, a dokładniej wynajem na określony czas np. 6- albo 9-miesięcy, po czym następuje wymiana auta na kolejne. Zaletą takiego rozwiązania jest bez wątpienia fakt, że np. co określony czas możemy cieszyć się z jazdy nowym autem, ale też ułatwieniem samej eksploatacji samochodu.
Wynajem średnio- lub długoterminowy, czy ogólnie wynajem, ma to do siebie, że praktycznie wszystkie koszty są uwzględnione w jednej spójnej racie. Tym samym klient płaci miesięczne zobowiązanie, w którym zawarto zarówno wynajem auta, jego ubezpieczenie, serwis, jak też ogumienie. Tak naprawdę jedynym zmartwieniem użytkownika jest dbanie o jego ogólny stan (zarysowania itp.) oraz tankowanie. Dla wielu firm jest to dobre rozwiązanie i ułatwienie dla działu księgowości.
Wynajem nie tylko dla firm
Wynajem pojazdów kojarzy się przede wszystkim z opcją finansową dla firm. Okazuje się jednak, że taką możliwość mają również klienci indywidualni. Dobrym tego przykładem jest marka Hyundai, która umożliwiła swoim klientom użytkowanie samochodów w abonamencie. Płacą oni miesięczne zobowiązanie i mogą się cieszyć z jazdy nowymi modelami na określony czas, nie przejmując się większością rzeczy związanych z eksploatacją.
Według danych udostępnionych przez przedstawicieli Hyundaia, taka opcja finansowania jest z roku na rok coraz popularniejsza. Usługa ta została wprowadzona na rynek w 2016 roku. W pierwszych 12 miesiącach działalności zdecydowało się na nią 298 osób. W kolejnym roku liczba ta zwiększyła się do 380, aby w 2018 roku podskoczyć do 450 klientów.
Widać więc, że ten program zaczyna nabierać na sile i popularności. Klienci zaczynają dostrzegać zalety wliczonego w cenę ubezpieczenia (OC + AC), opon zimowych wraz z wymianą. Co ważne w tej opcji finansowania, nie ma opłaty wstępnej, co dla wielu będzie największą zaletą oraz zwiększy możliwości, jeżeli chodzi o wybór wielkości i wyposażenia samochodu.
Wynajem przez CFM lub inne firmy
Wynajem samochodów to usługa, która zaczyna być coraz popularniejsza na rynku. Zauważają to zarówno producenci pojazdów, wprowadzając takie rozwiązania do oferty finansowania aut, jak też duże CFM-y. Firmy zaczynają przechodzić z leasingu właśnie na wynajem.
W wielu kwestiach jest to podyktowane takimi kwestiami jak oddanie auta po okresie finansowania czy brak dodatkowych opłat poza paliwem i miesięcznym zobowiązaniem, a także obsługa pojazdów. Jest to nad wyraz ważne, zwłaszcza jeżeli w parku jest np. kilkaset samochodów. Wynajem takiej floty to przede wszystkim ułatwione formalności podczas okresu eksploatacji oraz duże odciążenie fleet managera i działu księgowego.
Potwierdzeniem zwiększającej się popularności wynajmu, np. w sektorze MŚP, są badania przeprowadzone na zlecenie Carefleet S.A. Według nich 18,3 proc. firm z tego sektora korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów (w 10 proc. badanych przedsiębiorstw jest to jedna z dominujących form finansowania pojazdów służbowych). Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością w średnich firmach, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (29 proc. wskazań).
Według odpowiadających na badania Carefllet, wynajem długoterminowy jako forma finansowania floty pojazdów, wykorzystywany jest w mikroprzedsiębiorstwach, tak zadeklarowało 11 proc. ankietowanych. Ponadto, nieco ponad 47 proc. badanych zna, ale w obecnej chwili nie rozważa korzystania z wynajmu długoterminowego, a ponad 11 proc. w ogóle nie zna tego rozwiązania.
To pokazuje jak duże możliwości są jeszcze przed wynajmem. Jest to sektor cały czas rozwijający się. Co więcej, wzrosty wypracowywane z roku na rok są coraz większe, dzięki czemu bez wahania można powiedzieć, że klienci dostrzegają zalety korzystania z tego typu usług. Zapewne w najbliższych latach nastąpi znaczący rozkwit tej opcji finansowania zarówno wśród firm, jak i klientów indywidualnych. To pokazuje, że wraz ze zmianą filozofii (korzystaj a nie posiadaj), zmienia się też podejście do opcji finansowania.