Poradniki i mechanikaWymiana uszczelniaczy zaworowych - ile to kosztuje?

Wymiana uszczelniaczy zaworowych - ile to kosztuje?

Rolą uszczelniaczy zaworowych w silniku jest przeciwdziałanie przedostawaniu się oleju do cylindrów. Kiedy przestają spełniać swoją funkcję, konieczna staje się ich wymiana. Na czym to polega?

Zdjęcie ilustracyjne naprawy głowicy
Zdjęcie ilustracyjne naprawy głowicy
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / spr
Maciej Gis

07.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Uszczelniacze zaworowe to małe uszczelki zlokalizowane w głowicy silnika, które obejmują trzonki zaworów i uniemożliwiają przedostawanie się oleju silnikowego (z mechanizmu sterowania zaworami) do cylindrów. Niesprawne uszczelniacze zaczynają przepuszczać olej, który jest spalany wraz z paliwem.

Następstwem ich niewłaściwej pracy jest powolne niszczenie jednostki napędowej poprzez gromadzenie nagaru wewnątrz komór spalania. Symptomem uszkodzenia uszczelniaczy jest również podwyższone zużycie oleju silnikowego, przedwczesne zużycie świec zapłonowych oraz charakterystyczny niebieski kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Negatywny wpływ uszczelniaczy zaworowych na pracę silnika kwalifikuje te elementy do jak najszybszej wymiany.

Ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworów?

Same uszczelniacze są niedrogie – najtańsze można kupić już za kilkadziesiąt złotych, najdroższe za ok. 250 zł. Natomiast kosztowna jest ich wymiana. Z uwagi na konieczność demontażu pokrywy zaworów, mechanizmu sterowania zaworami, a w niektórych silnikach także zdjęcie głowicy i mechanizmu zaworów, cała operacja staje się czasochłonna. Wyspecjalizowane warsztaty za wymianę uszczelniaczy żądają ok. 500 zł wzwyż, zależnie od zakresu prac.

Jeśli samochód ma po prostu jeździć i generować jak najmniej kosztów, albo kiedy jest przeznaczony na sprzedaż, to naprawa jest jeszcze dość tania. Natomiast jeśli robicie auto "dla siebie" i na dłuższy czas, warto przy okazji wymiany uszczelniaczy całkowicie zregenerować głowicę, m.in. czyszcząc zawory i komory spalania z nagaru. To wiąże się z jej demontażem, wymianą uszczelki pod głowicą oraz planowaniem, a zatem koszt może się zacząć od ok. 1000 zł. [block position="inside"]20491[/block]

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)