Wymiana płynu chłodniczego - jak zrobić to samemu?
Płyn chłodniczy dba o stałą temperaturę pracy silnika. Z wiekiem jego parametry słabną. Nieodzowna staje się wymiana. Można to zrobić we własnym zakresie.
02.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zadaniem płynu chłodzącego jest ochrona silnika przed przegrzaniem oraz utrzymanie jego temperatury bez względu na obciążenie i warunki atmosferyczne. Z wiekiem płyn traci swoje pierwotne właściwości, przede wszystkim antykorozyjne, dlatego co 3–5 lat należy go wymienić.
W warsztacie wymiana płynu chłodniczego kosztuje ok. 100 zł plus cena płynu (30-50 zł). Można oczywiście zaoszczędzić, robiąc to samodzielnie, tym bardziej że cały proces i nie powinien zająć dłużej niż godzinę.
Jak zrobić to samemu?
Podczas wymiany niezbędny będzie zimny silnik, nowy płyn, pojemnik (miska lub wiadro), lejek. Jeśli przy okazji chcecie przepłukać układ chłodzenia, to również środek płuczący i woda destylowana.
Aby pozbyć się starego płynu, należy w pierwszej kolejności otworzyć korki: zbiornika wyrównawczego oraz chłodnicy. Następnie zlokalizować zawór spustowy, który umiejscowiony jest w dolnej części chłodnicy, otworzyć go, spuścić płyn do pojemnika (zużyty płyn należy oddać do utylizacji – nie wolno go wylewać do kanalizacji), po czym zamknąć zawór.
Przed wlaniem nowego płynu powinno się sprawdzić stan chłodnicy i gumowych węży ciśnieniowych. Warto dokładnie przepłukać układ z osadów olejowych, rdzy, kamienia i pozostałych zanieczyszczeń. Służy do tego preparat płuczący, który trzeba wlać do układu, a potem uzupełnić wodą destylowaną do maksymalnego poziomu. Należy zostawić odkręcony korek do zbiornika wyrównawczego i uruchomić silnik oraz ustawić temperaturę nawiewu kabiny na gorący nadmuch. Gdy silnik się nagrzeje, wyłącza się go i odczekuje, aż ostygnie. Przepracowaną zawartość układu chłodzenia zlewa się do pojemnika, a dla pewności procedurę czyszczenia można ponowić samą wodą demineralizowaną.
Po wylaniu płukanki można przystąpić do finalnego zalania układu płynem chłodniczym, tak aby poziom cieczy w zbiorniczku wyrównawczym pokazywał maksimum. Następnie trzeba uruchomić silnik i ustawić temperaturę nawiewu na gorące powietrze. W tym czasie zbiorniczek wyrównawczy powinien być otwarty, a wy w międzyczasie dolewajcie płynu tak, by zawsze jego poziom był na maksimum wskazanym przez producenta.
Kiedy z nawiewów układu wentylacji w kabinie leci ciepłe powietrze, a poziom płynu jest właściwy, operację jego wymiany można uznać za zakończoną. Jednak finalną czynnością (jeśli konstrukcja to umożliwia) powinno być odpowietrzenie całego układu, aby mieć pewność, że nie ma w nim pęcherzy powietrza, które utrudniają pracę układu. Odpowietrznik można zlokalizować w górnej części układu chłodzenia, a jeśli posiadacie instrukcję obsługi auta, to warto sprawdzić jego położenie. Należy go delikatnie odkręcić i czekać, aż zacznie z niego wylatywać płyn, a następnie zakręcić.