Wirtualne wnętrzności do symulacji wypadków drogowych!
Bezpieczeństwo bierne to bardzo ważna cecha w budowie samochodu, dzięki której w czasie wypadku mamy szanse ujść z życiem. Jednak aby opracować odpowiednie systemy bezpieczeństwa, wzmocnienia konstrukcji nośnej, strefy kontrolowanego zgniotu czy ich elementy, przejmujące energię wytworzoną podczas zderzenia, trzeba posiadać szeroki zakres informacji, które można poddać analizie.
31.05.2010 | aktual.: 02.10.2022 20:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bezpieczeństwo bierne to bardzo ważna cecha w budowie samochodu, dzięki której w czasie wypadku mamy szanse ujść z życiem. Jednak aby opracować odpowiednie systemy bezpieczeństwa, wzmocnienia konstrukcji nośnej, strefy kontrolowanego zgniotu czy ich elementy, przejmujące energię wytworzoną podczas zderzenia, trzeba posiadać szeroki zakres informacji, które można poddać analizie.
Większość z nich, otrzymuje się eksperymentalnie podczas rzeczywistych testów z odpowiednimi modelami mającymi naśladować ludzkie ciało a także symulacji ich kinematyki za pomocą odpowiednich programów komputerowych takich jak PAM-Crash czy MSC Adams, wykorzystujących skomplikowane metody obliczeniowe. Przykładowo Metodę Elementów Skończonych (w skrócie MES).
By otrzymywać wiarygodne wyniki symulacji i analiz, trzeba pracować na odpowiednio dokładnych wzorcach, dlatego też, Toyota zaprezentowała czwartą generację wirtualnego modelu człowieka, nazwaną THUMS (Total Human Model for Safety). Dotychczasowe modele służące symulacjom składały się tylko ze szkieletu i mózgu, obliczanego wyłącznie na obrażenia mechaniczne spowodowane urazami czaszki. Tym razem jest inaczej.
Dorosły, wirtualny człowiek płci męskiej został wyposażony we wszystkie najważniejsze organy wewnętrzne zbierające informacje nie tylko na temat uszkodzeń fizycznych, ale też tych spowodowanych ogromnymi przeciążeniami powstałymi podczas zderzenia. W porównaniu do poprzedniej generacji modeli, obecny dostarczy około czternastokrotnie więcej informacji, co pozwoli na dużo precyzyjniejszą analizę ewentualnych skutków i lepsze możliwości rozwoju systemów bezpieczeństwa biernego.
O dokładności projektu cyfrowego człowieka służącego do analiz zderzeniowych, może świadczyć bardzo dokładnie zagęszczona siatka nałożona na poszczególne organy. Według specjalistów od bezpieczeństwa odpowiedzialnych za projekt, dzięki THUMS, marka Toyota będzie mogła opracować nowe systemy poduszek powietrznych (SRS Airbag) a także lepsze, mniej inwazyjne wobec organów wewnętrznych, pasy bezpieczeństwa.
Total Human Model for Safety, posłuży także do badań innym koncernom, planowana sprzedaż licencji ma rozpocząć się jesienią bieżącego roku. Koncepcje zamodelowania kobiety a także mężczyzny o większych proporcjach ciała są w trakcie opracowywania.
Źródło: Autoevolution