Większe uprawnienia dla kierowców z kat. B. Poprowadzą cięższe pojazdy

Do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt nowelizacji, który pozwoli kierowcom ze "zwykłym" prawem jazdy kat. B prowadzić cięższe pojazdy. Wynika to zarówno z dyrektyw unijnych jak i coraz masywniejszych aut dostawczych zasilanych w sposób alternatywny.

Volkswagen e-Crafter ma w Polsce ok. tonę ładowności. Za granicą - znacznie więcej
Volkswagen e-Crafter ma w Polsce ok. tonę ładowności. Za granicą - znacznie więcej
Źródło zdjęć: © fot. autokult
Mateusz Lubczański

18.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wstępne wejście w życie nowych przepisów zaplanowano na 1 maja 2021 roku. W ustawie o kierujących pojazdami ma pojawić się zapis pozwalający osobom z prawem jazdy kat. B kierować "pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczalnej 4250 kg."

Oczywiście ten zapis odnosiłby się głównie do elektrycznych busów (ale i zasilanych gazem ziemnym), w których baterie znacznie podnoszą wagę auta, jednocześnie zmniejszając jego ładowność. Najlepszym przykładem jest Volkswagen e-Crafter (lub alternatywnie MAN eTGE), który w Polsce oferowany jest w wersji ważącej 2,5 tony, przez co jego ładowność jest ograniczona przepisami do zaledwie tony. Na niektórych rynkach jest ona podniesiona aż do 4250 kg.

Oczywiście ministerstwo przewiduje ważny wyjątek – za kierownicą takiego auta będzie mogła zasiąść osoba, która ma uprawnienia od co najmniej 2 lat. Podobne zasady wprowadzili wcześniej również Niemcy oraz Holendrzy. Rada Ministrów rozpatrzy ten projekt w II kwartale 2021 roku.

Komentarze (10)