WhiteEagle Racing - samochody Formuły Student i odpowiedzi na Wasze pytania
Na początku grudnia informowaliśmy, że Autokult objął patronatem medialnym starty zespołu WhiteEagle Racing w zawodach Formuła Student. Dzisiaj możecie poznać specyfikacje bolidów oraz odpowiedzi teamu na pytania zadane przez Was na forum.
04.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku grudnia informowaliśmy, że Autokult objął patronatem medialnym starty zespołu WhiteEagle Racing w zawodach Formuła Student. Dzisiaj możecie poznać specyfikacje bolidów oraz odpowiedzi teamu na pytania zadane przez Was na forum.
Z zespołem dumnie prezentującym orła w swoim logo związane są dwa pojazdy. Pierwszy z nich stanowił podwaliny tego, czym obecnie jest WhiteEagle Racing. Był to samochód stworzony przez grupę studentów Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej oraz dwóch studentów Wydziału Mechatroniki, należącego do tej samej uczelni. Tworzyli oni zespół SiMR Team i wspólnymi siłami oraz stosunkowo niewielkim nakładem finansowym zbudowali bolid, który był ich pierwszym krokiem do Formuły Student.
Jego nadwozie stanowiła stalowa konstrukcja rurowa tworząca ramę przestrzenną. Poszycie bolidu wykonano z włókna szklanego. Sercem tej maszyny był silnik pochodzący z motocykla Suzuki GS 500. Również układ wydechowy zastosowany w tamtym samochodzie został zapożyczony z japońskiego jednośladu. Pozwalał on rozpędzić ten lekki pojazd do 120 km/h.
Prędkość maksymalna ograniczona była przełożeniem w układzie napędowym. Osiągnięcie 100 km/h zajmowało tamtej maszynie 5,3 s. Część podzespołów użytych w konstrukcji pochodziła z Toyoty Yaris. Były to hamulce, zawieszenie oraz mechanizm różnicowy. Układ paliwowy ze zwężką 20 mm i pojedynczym gaźnikiem stanowił autorski projekt studentów.
Drugi samochód, nowy bolid na rok 2011/2012, związany jest już bezpośrednio z zespołem WhiteEagle Racing. Projekt ten dopiero się rodzi, ale już w tej chwili zapowiada się bardzo obiecująco. Ma on w znacznie większym stopniu niż poprzedni wykorzystywać autorskie rozwiązania studentów. Należą do nich m.in. samodzielnie zaprojektowane zwrotnice, układ dolotowy i rurowa rama przestrzenna z rozłączną tylną sekcją wykonaną z lżejszych rurek aluminiowych. Poszycie będzie lżejsze niż w pojeździe zespołu SiMR Team, ponieważ zostanie wykonane nie tylko z włókna szklanego, ale również z włókna węglowego.
Wszystkie osiągi nowej maszyny są w tym momencie jedynie szacunkowe. Planowane jest osiągnięcie przyspieszenia do 100 km/h poniżej 4,5 s. Zgodnie z obliczeniami silnik z motocykla BMW G450X pozwoli rozpędzić auto do prędkości około 140 km/h, jednak zostanie ona zapewne zredukowana ze względu na regulacje obowiązujące podczas zawodów Formuły Student.
Bieżące informacje dotyczące poczynań zespołu możecie znaleźć na:
Poniżej pytania, które skierowaliście do zespołu, oraz odpowiedzi udzielone przez członków WhiteEagle Racing.
r.warecki: Jak widzicie siebie w rywalizacji z dużo bardziej doświadczonymi drużynami? Na SiMR chyba Formuła Student nie ma zbyt wielkich tradycji.
WhiteEagle Racing: Zawody Formuła Student zazwyczaj wygrywają zespoły mające już kilkuletnią historię startów. Ich doświadczenia zdobywane w tym czasie procentują każdego roku przy projektowaniu i budowaniu nowego bolidu. Zespół WEracing jest stosunkowo młodym zespołem i zdajemy sobie sprawę, że bardzo dobry wynik będzie trudny do zdobycia. Jeśli jednak zbudujemy taki bolid, jaki sobie wyobrażamy, to myślimy, że pierwsza 10 lub 20 jest w naszym zasięgu.
s.witkowski: Czy zamierzacie skopać tyłek studentom z Wrocławia?
WhiteEagle Racing: Jasne, że tak! Nie no, tak naprawdę to i oni, i my będziemy się starali wypaść, jak najlepiej się da. Jako że rywalizujemy z zespołami z całego świata, jest oczywiście nutka rywalizacji z PWR. Jednocześnie jesteśmy w bardzo dobrych relacjach z nimi i wspieramy się nawzajem, pomagamy sobie, jeśli zachodzi taka potrzeba i chęć. Kto zbudował lepszy bolid, okaże się na zawodach, tak więc życzymy wrocławiakom powodzenia. Do zobaczenia na torze!
Lucky_Boy: Ile kosztuje budowa bolidu od podstaw? Czy studenci sami (i ile) wkładają w to własnej kasy/części?
WhiteEagle Racing: Koszta bolidu wyścigowego Formuły Student są baaardzo zróżnicowane. Można zbudować bolid za około 40 000 i za 300 000 zł. Wszystko zależy od użytych do budowy materiałów oraz rozwiązań technologicznych i, oczywiście, a może przede wszystkim od tego, ile pieniędzy uda się uzyskać studentom od sponsorów czy uczelni. Koszt budowy naszego bolidu szacujemy wstępnie na około 100 000 – 150 000 zł i takie środki próbujemy pozyskać. Także jest to sporo pieniędzy, więc jeżeli ktoś jest zaciekawiony projektem i chciałby jakoś się przyczynić do jego powstania, to wszelka pomoc jest mile widziana.
Założenie projektu jest takie, że to przedsięwzięcie typu non-profit, jednocześnie studenci nie ponoszą żadnych kosztów własnych. Oczywiście w praktyce wygląda to troszkę inaczej ale 99% kosztów jest pozyskiwanych od sponsorów i uczelni.
Dziekan: Jakie są parametry Waszego samochodu? Znacie prędkości maksymalne, przyspieszenia itd.?
WhiteEagle Racing: Dokładne parametry poznamy po testach, które się odbędą, jak tylko bolid zostanie zbudowany. Na razie możemy powiedzieć tyle, że prędkość maksymalna jest ograniczona do 110 km/h regulaminem zawodów, więc wszystkie ustawienia przełożeń skrzyni biegów, parametrów silnika itp. będą nastawiane na jak najlepsze przyspieszenie. Szacunkowo nasz bolid powinien przyspieszać od 0 do 100km/h w jakieś 4-4,5 s. Bolid będzie napędzany silnikiem od motocykla BMW G450X.
Zapraszam do zadawania kolejnych pytań na forum. Odpowiedzi na nie znajdziecie w następnym artykule poświęconym zespołowi WhiteEagle Racing.