Ważna zmiana na przejściach. Kierowcy się ucieszą
Przejścia dla pieszych to wciąż jedne z najbardziej niebezpiecznych miejsc na naszych drogach. Jedną z przyczyn jest niewłaściwa widoczność na pasach i w ich okolicy. W 2024 r. zmodernizowanych ma zostać 266 przejść dla pieszych.
20.05.2024 | aktual.: 20.05.2024 16:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przepisy nakazują kierowcy, zbliżającemu się do przejścia dla pieszych, zachowanie szczególnej ostrożności i zredukowanie prędkości tak, by nie stworzyć zagrożenia dla osób korzystających z pasów i wchodzących na nie. Nocą nawet w miastach może to oznaczać, że zbliżając się do przejścia, na którym ruch nie jest regulowany światłami, trzeba bardzo mocno zwolnić, ponieważ widoczność często pozostawia wiele do życzenia.
Zdarza się, że piesi wchodzą na przejście zza pnia drzewa, w którym zarządca drogi nie dostrzegł zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego. Jeszcze częściej problemem jest doświetlenie przejść dla pieszych. Czasami gałęzie pełne liści zasłaniają światło padające z latarni. Często też w pobliżu pasów w ogóle nie ma źródła światła. Ale w 2024 r. zmieni się to na 266 przejściach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wynika z planu realizacyjnego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w 2024 r. w 266 miejscach zostaną wprowadzone zmiany na przejściach dla pieszych. Odpowiadająca za ten program Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skupi się na montażu efektywnego oświetlenia i doświetlenia przejść, montażu odpowiedniego oznakowania, a w miejscach, gdzie jest to konieczne, również na przebudowie skrzyżowań czy budowie dróg dla pieszych.
Zgodnie z danymi zawartymi w programie realizacyjnym w ramach programu do końca 2023 r. poprawiono bezpieczeństwo na 219 przejściach. Na koniec 2024 r. ma ich być 485. Oznacza to, że w 2024 r. zmiany zostaną wprowadzone w 266 miejscach.
Poprawa infrastruktury przejść dla pieszych to jedno z najpilniejszych zadań dla drogowców, bo skala zaniedbań jest ogromna. W 2020 r. GDDKiA przeprowadziła audyt części przejść dla pieszych w ciągu dróg krajowych. Sprawdzono 682 przejścia i aż w przypadku 47 proc. z nich stwierdzono kłopoty z widocznością pieszych. Ma to swoje odzwierciedlenie w wypadkach.
Według danych Komendy Głównej Policji w 2023 r. aż 23,6 spośród wszystkich wypadków drogowych stanowiło potrącenie pieszych. W 4,9 tys. takich zdarzeń zginęło 457 osób (24,1 proc. ogółu śmiertelnych ofiar). Informacje te warto uszczegółowić.
Jak wynika z mapy zdarzeń drogowych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w 2023 r. doszło do 2677 potrąceń na przejściach dla pieszych. 2303 z nich miały miejsce na pasach, gdzie ruch nie jest regulowany sygnalizacją. Z tego 1132 potrącenia miały miejsce po zmroku. Choć więc nocą ruch – tak pojazdów, jak i pieszych – jest zwykle mniej intensywny niż w ciągu dnia, to mniej więcej połowa potrąceń miała miejsce właśnie po zachodzie słońca. Pozostaje mieć nadzieję, że programy modernizacji przejść dla pieszych będą jednak kontynuowane także po 2024 r.