Poradniki i mechanikaWartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna

Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna

Pojazdy segmentu C obok aut miejskich oraz wszelkiego rodzaju SUV-ów i crossover-ów, stanowią niezwykle popularną grupę środków lokomocji, użytkowanych przez europejskich kierowców. Nic dziwnego, że panuje w nim olbrzymia konkurencja. Warto przeanalizować ich wartość rezydualną.

Toyota Auris
Toyota Auris
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Autokult Biznes

04.07.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pozornie segment C kojarzy się tylko z samochodami typu Ford Focus czy Opel Astra, Jednak w dobie walki o klienta, nawet marki premium stworzyły auta o kompaktowych gabarytach. Chcą one mieć w ofercie ciekawe produkty, które trafią do osób szukających niezbyt wielkich pojazdów o niezłej prezencji, bogatym wyposażeniu i atrakcyjnym wizerunku, gwarantowanym przez nazwę marki.

Nowości od Opla i Renault

Najwięcej klientów znajdują jednak pojazdy łączące świetną jakość, użyteczność i niską cenę. To takie wszechstronne środki lokomocji – w segmencie C niemal każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Sedany, hatchbacki, kombi a nawet kabriolety, wybór wariantów nadwozia jest duży. Osoby szukające samochodu dla siebie, ale też rodziny, mają w czym wybierać.

Zachęca bardzo szeroka gama silników, wiele wersji wyposażenia, gabaryty, które są nie zawsze tak bardzo kompaktowe, jak nazwa wskazuje (również biorąc pod uwagę powierzchnię ładunkową). Pośród elementów wyposażenia znajdziemy coraz więcej takich, które jeszcze niedawno były zarezerwowane dla Mercedesa Klasy E czy S: światła LED, Head Up Display, aktywny tempomat, itd.

W ostatnich miesiącach na rynku zadebiutowały dwa bardzo ciekawe pojazdy w tym segmencie: nowa Astra V generacji, która od razu zdobyła tytuł Car of the Year oraz Renault Mégane. Oba koncerny wiążą duże nadzieje ze swoimi nowymi modelami i dołożyły wielu starań, aby oferta była niezwykle atrakcyjna. Miało to pozytywny wpływ na prognozowane wartości RV.

Zmień tabele – Volkswagen na czele

Gdy zerkniemy na procentowe wartości rezydualne najpopularniejszych przedstawicieli tego segmentu z silnikami benzynowymi, w pierwszej trójce mamy Toyotę Auris, Volkswagena Golfa oraz wspomnianą wcześniej Astrę.

Ta ostatnia bardzo zyskała na zmianie modelu - poprzednia generacja pod koniec swojego cyklu życia była w ogonku rankingu klasyfikującego RV. Różnice między pierwszą trójką są minimalne, między pierwszym a trzecim miejscem to jedynie 0,6 punktu procentowego.

Tuż za podium Octavia (która właściwie jest pojazdem między segmentem C i D, lecz częściej przyporządkowanym dużym kompaktom) oraz Mégane. Renault to zupełnie nowy model, mający dobrze dopasowaną cenę i bogate wyposażenie standardowe. Właśnie dzięki tym cechom zajmuje bardzo wysokie miejsce w naszym rankingu wartości rezydualnych.

Gdybyśmy sklasyfikowali pojazdy nie po wartościach procentowych, ale spodziewanych wartościach kwotowych po 3 latach i 90 000 kilometrów, ranking wyglądałby nieco inaczej. Na najwyższych miejscach uplasowałyby się Volkswagen Golf i Skoda Octavia, za nimi Toyota Auris, Opel Astra i SEAT Leon. Ten ranking odzwierciedla silną pozycję marek niemieckich oraz Toyoty.

Kierownik Działu Badania Rynku w firmie Eurotax. Z firmą EurotaxGlass's związany od 2000 roku. Odpowiedzialny za dział przygotowujący produkty do identyfikacji, wyceny oraz prognozy wartości dla pojazdów nowych i używanych na rynku polskim. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Fascynat zarówno czterech, jak i dwóch kółek.

Bartłomiej Binkiewicz (Eurotax)Bartłomiej Binkiewicz (Eurotax)
Opis autaCena zakupu przy prognozowaniu RV przez Eurotax (zł)Wartość RV procentowoWartość RV kwotowo (zł)
Wartość rezydualna aut kompaktowych napędzanych benzyną, po 36 miesiącach i przebiegu 90 000 km
Toyota Auris, 1.6, moc 132 KM, wyposażenie Premium, hatchback, manualna skrzynia biegów71 90056,240 410
Volkswagen Golf VII, 1.4 TSI BMT, moc 125 KM, wyposażenie Comfortline, hatchback, manualna skrzynia biegów78 13056,143 832
Opel Astra V, 1.4 T, moc 125 KM, wyposażenie Enjoy, hatchback, manualna skrzynia biegów70 50055,739 235
Skoda Octavia, 1.4 TSI, moc 150 KM, wyposażenie Ambition, hatchback, manualna skrzynia biegów79 15054,843 368
Renault Megane, 1.2 Energy TCe, moc 132 KM, wyposażenie Zen, hatchback, manualna skrzynia biegów68 9005437 190
Kia cee´d, 1.6 GDI, moc 135 KM, wyposażenie M, hatchback, manualna skrzynia biegów64 54053,334 417
SEAT Leon, 1.4 TSI, moc 125 KM, wyposażenie Style, hatchback, manualna skrzynia biegów76 50050,738 803
Ford Focus 1.6, moc 125 KM, wyposażenie Trend, hatchback, manualna skrzynia biegów70 29050,235 266
Hyundai i30, 1.6 GDI BlueDrive, moc 135 KM, wyposażenie Classic +, hatchback, manualna skrzynia biegów71 40049,635 404
Peugeot 308, 1.2, moc 110 KM, Pure Tech, wyposażenie Active, hatchback, manualna skrzynia biegów71 50049,135 129
Komentarze (4)