Wakacyjny transporter – Edo Competition C 63 T AMG (2012)

Jeśli potrzebujesz szybko przewieźć swoją rodzinę na upragnione wakacje, na pewno pomoże Ci w tym Mercedes-Benz C 63 T AMG. To kombi w wersji seryjnej osiąga 250 km/h. Może jednak rozpędzić się do nawet 340 km/h, pod warunkiem że wcześniej zostanie podkręcone przez Edo Competition.

Wakacyjny transporter – Edo Competition C 63 T AMG (2012)
Olgierd Lachowski

14.05.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Założyciel firmy tuningowej Edo Karabegovic to człowiek lubiący różnego rodzaju wyzwania, dlatego wachlarz przerabianych przez tego tunera samochodów jest dość szeroki. Lista zaczyna się od tak pospolitych aut sportowych, jak Audi R8 czy Porsche 911, a kończy na pojedynczych maszynach typu Koenigsegg CCR Evolution, Maserati MC 12 Corsa czy Ferrari FXX. Ostatnio przedsiębiorstwo z Ahlen wzięło na celownik Mercedesa C 63 T AMG, który spotykany jest na drogach najczęściej spośród wymienionych pojazdów.

Obraz

Mercedes C w odmianie 63 T AMG to eleganckie i pojemne kombi z już seryjnie bardzo mocnąjednostką napędową. Pod maską tej klasy C jest bowiem silnik V8 o objętości skokowej 6,2 l. Może się on pochwalić mocą 457 KM przy 6800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm przy 5000 obr./min.

Napęd jest realizowany tylko przez tylne koła, a za optymalne wykorzystanie osiągów motoru odpowiada 7-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa 7G-Tronic SpeedShift. Do 100 km/h auto rozpędza się w 4,60 s, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Obraz

Dla ekipy Edo Competition te 250 km/h to zdecydowanie za mało, więc mechanicy usunęli ogranicznik prędkości. Wtedy wóz mógł osiągnąć 300 km/h, ale to też zbyt mało dla tunera. W związku z tym inżynierowie zmienili kolektory wylotowe na nowe, zamontowali sportowy układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych, zastosowali sportowe zamiast seryjnych filtrów powietrza i przekalibrowali całe oprogramowanie silnika.

Obraz

Ulepszenia podniosły moc maksymalną mercedesowskiego agregatu do równych 600 KM, które są osiągane przy bardzo wysokich jak na tę jednostkę obrotach wału korbowego wynoszących 7800 obr./min. Wygląda na to jednak, że silnik nie ma problemu z przegrzewaniem się, bo tuner nic nie wspomina o tym, by był zmuszony dostosowywać układ chłodzenia do nowych warunków pracy. Moment obrotowy silnika to 680 Nm, które są osiągane przy 5300 obr./min.

Obraz

Edo Competition nie widziało potrzeby ulepszania zawieszenia wozu ze Stuttgartu ani też zmian karoserii. Zastąpiło za to fabryczne koła nowymi z 19-calowymi felgami o szerokości 8,5” z przodu i 9,5” z tyłu. Na nie z przodu wciśnięto opony 235/35, zaś z tyłu – 265/30.

Niemieckie kombi ma teraz osiągi na poziomie niektórych modeli Ferrari. Co prawda auto Mercedesa nie będzie nigdy tak zwinne jak włoski bolid, ale przynajmniej na autostradzie dotrzyma kroku autu z Maranello. C 63 T AMG setkę osiąga teraz w 4,10 s, a jego prędkość maksymalna to robiące wrażenie 343 km/h![sup]1)[/sup]

Obraz

Jeśli więc potrzebujesz pakownego i szybkiego samochodu na wakacyjny wypad, klasa C kombi opracowana przez Edo jest dla Ciebie w sam raz[sup]2)[/sup].

[sup]1)[/sup] Przypuszczam, że jest to prędkość osiągnięta na hamowni.

[sup]2)[/sup] Nie dotyczy polskich autostrad, gdzie po pierwsze jest ograniczenie do 140 km/h, a po drugie i tak często wozy kilometrami „mkną” z prędkością 80 km/h przez remontowane odcinki dróg. Ale zapłacić za jazdę trzeba.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, M156
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 600 KM przy 7800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 96,65 KM/l (seryjny – 73,62 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 680 Nm przy 5300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 9,5 x 19”
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 265/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1795 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,99 kg/KM (seryjny – 3,93 kg/KM)
  • Długość: 4606 mm
  • Szerokość: 1770 mm
  • Wysokość: 1459 mm
  • Rozstaw osi: 2760 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,10 s
  • Prędkość maksymalna: 343 km/hblock position=\inside5715/block

Źródło: Edo Competition

Komentarze (0)