W 2,8 s do setki! – TechArt 911 Turbo Stufe 3 (2011)

TechArt przedstawił prawdopodobnie ostatni pakiet do Porsche 911 Turbo generacji 997. Podkręcony samochód ma 620-konny silnik, który pozwala przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 2,80 s! Czy to w ogóle możliwe?

W 2,8 s do setki! – TechArt 911 Turbo Stufe 3 (2011)
Olgierd Lachowski

26.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

TechArt przedstawił prawdopodobnie ostatni pakiet do Porsche 911 Turbo generacji 997. Podkręcony samochód ma 620-konny silnik, który pozwala przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 2,80 s! Czy to w ogóle możliwe?

Obecnie produkowane 911 Turbo jest wyposażone w przeciwsobny silnik o sześciu cylindrach umieszczony z tyłu wzdłużnie. W osiąganiu dużej mocy jednostce napędowej pomagają dwie turbosprężarki o zmiennym ustawieniu kierownic (VGT). Moc to 500 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm przy 1950-5000 obr./min (z Overboost – 700 Nm przy 2100-4000 obr./min).

Prezentowany samochód ma 7-biegową zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów PDK, która przesyła moment obrotowy na wszystkie koła.

Według Porsche ważący 1670 kg model 911 Turbo do 100 km/h przyspiesza w 3,60 s i osiąga prędkość maksymalną 312 km/h. Nie brak jednak testów, w których Turbo „setkę” osiągało po 3,30 s.

Niemiecki TechArt już wcześniej proponował dwa zestawy tuningowe do topowego modelu Porsche. Teraz doszedł trzeci – TA 097/T3.

Obraz

Do najważniejszych różnic między silnikiem seryjnym a przerobionym należą ulepszone przez TechArta turbosprężarki, nowe kolektory, sportowe filtry powietrza, wydajniejszy system chłodzenia powietrza doładowującego oraz inny sportowy układ wydechowy. Wszystkim steruje nowe oprogramowanie. Rezultat zmian jest zaskakujący. Motor po tuningu ma 700 KM mocy i aż 880 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Oprócz lepszego źródła mocy Porsche ma też poprawione zawieszenie. Nowe amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki pracują w dwóch trybie normalnym i sportowym – wybiera się je przyciskiem w kabinie. Samochód ma system unoszenia przodu o 60 mm.

Dzięki zestawowi spojlerów TechArt również odmienił nieco nadwozie Porsche. Ten wóz został ubrany w pakiet Kit 1, w skład którego wchodzi niewielki spojler z przodu, listwy progowe z boku i nieco zmieniony ruchomy tylny spojler. Części są wykonane z włókna węglowego oraz poliuretanu.

Obraz

Podczas projektowania każdy pakiet stylistyczny przechodzi szereg badań w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu spełnia on też funkcje aerodynamiczne. TechArtowi chodzi o zwiększenie docisku aerodynamicznego.

Uzupełnieniem zestawu spojlerów jest komplet kół z felgami w rozmiarze 19” i 20”, które są dostępne w czterech wzorach. Ten wóz „uzbrojono” w 20-calowe felgi Formula II, ale tuner nie poinformował, jakie założono na nie opony.

Gotowy TechArt 911 Turbo Stufe 3 według firmy z Leonbergu osiąga prędkość aż 352 km/h. Bardziej jednak imponują czasy przyspieszeń. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w zaledwie 2,80 s, a do 200 km/h w równe 9 sekund.

Można pomyśleć, że inżynierowie tunera opowiadają bajki o przyspieszeniu do „setki”. Czyżby? Dziennikarze AutoBild Sportscars rozpędzili słabszego o 80 KM, bo 620-konnego Rufa 911 Turbo do 100 km/h w… 2,72 s!!! Wygląda więc na to, że to, o czym mówi TechArt jest całkiem możliwe.

Obraz

Na razie niestety niemiecka firma nie informuje o kosztach tuningu, ale można się spodziewać, że nie będzie tanio, bo TechArt się ceni.

Dane techniczne

  • Typ: B6, M97/77
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki VGT
  • Moc maksymalna: 700 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 184,21 KM/l (seryjny – 131,58 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne
  • Koła przednie: 20” Formula II
  • Koła tylne: 20” Formula II

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1670 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,39 kg/KM (seryjny – 3,34 kg/KM)
  • Długość: 4450 mm
  • Szerokość: 1852 mm
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,00 s
  • Prędkość maksymalna: 352 km/hblock position=\inside7231/block

Źródło: carscoop

Komentarze (0)