Poradniki i mechanikaPowerShift Volvo/Ford - budowa i podstawy działania skrzyni biegów

PowerShift Volvo/Ford - budowa i podstawy działania skrzyni biegów

Skrzynie dwusprzęgłowe stały się rozwiązaniem pożądanym przez wielu producentów. PowerShift to konstrukcja opracowana przez firmę Getrag Ford Transmissions. W europejskich odmianach tych przekładni palce maczała także firma LuK, a jednym z odbiorców stała się marka Volvo.

Skrzynia biegów PowerShift
Skrzynia biegów PowerShift
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volvo
Rafał Warecki

17.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rozwiązanie PowerShift to konwencjonalna przekładnia o sześciu przełożeniach, wyposażona w dwa niezależne sprzęgła i dwa współosiowe wałki. Wałek pełny obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny, natomiast drążony - biegi parzyste (2, 4, 6).

W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm.

Budowa skrzyni PowerShift
Budowa skrzyni PowerShift© fot. mat. prasowe/Volvo/Rafał Warecki

W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Sygnał wejściowy do sterowania przekładnią realizowany jest wyłącznie za pomocą ruchu dźwigni zmiany biegów. Łopatki za kierownicą nie znalazły się w ofercie nawet mocniejszych modeli (np. Ford Focus ST) wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.

Według marek Ford oraz Volvo rozwiązanie to pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8 proc. w stosunku do stosowanych dotychczas przekładni automatycznych. Jak wypada skrzynia PowerShift w porównaniu z przekładnią ręczną?

 Ford Focus 2.0 TDCi przekładnia ręcznaFord Focus 2.0 TDCi przekładnia PowerShift
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,39,6
Zużycie paliwa [l/100 km]5,515,81
Emisja dwutlenku węgla [g/km]144154
Źródło artykułu:WP Autokult
VolvoFordmechanika
Komentarze (0)