Volvo Engine Architecture - nowe technologie już jesienią!
Już jesienią tego roku Volvo planuje wprowadzić do swojej oferty nową rodzinę silników nazwanych VEA (Volvo Engine Architecture). Obejmie ona jednostki czterocylindrowe zasilane olejem napędowym i benzyną.
11.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Już jesienią tego roku Volvo planuje wprowadzić do swojej oferty nową rodzinę silników nazwanych VEA (Volvo Engine Architecture). Obejmie ona jednostki czterocylindrowe zasilane olejem napędowym i benzyną.
Na temat silników benzynowych Volvo nie zdradziło praktycznie żadnych informacji. O tych pracujących na oleju napędowym wiadomo już, że będą wykorzystywały nową technologię, nazwaną przez szwedzkiego producenta i-Art. Według Volvo umieszczenie oddzielnych czujników ciśnienia przy każdym wtryskiwaczu zapewni poprawę wydajności silnika, ograniczając apetyt na paliwo i podnosząc osiągi. Takie rozwiązanie pozwoli lepiej kontrolować ciśnienie i regulować wtrysk paliwa osobno dla każdego cylindra. Do tej pory w szynie Common Rail stosowano pojedynczy czujnik.
Podniesienie ciśnienia paliwa w szynie Common Rail do 2500 barów oraz zastosowanie technologii i-Art to kolejna rewolucja w silnikach Diesla. To przełomowy krok, tak samo ważny jak wprowadzenie w 1976 roku sondy Lambda do katalizatora spalin. Każdy wtryskiwacz zakończony jest maleńkim komputerem, który stale monitoruje ciśnienie wtrysku. System i-Art wykorzystuje te pomiary i odmierza optymalną dawkę paliwa dla każdego cyklu spalania. Duże, ośmiocylindrowe silniki przejdą do historii. Ich miejsce zajmą małe, nowoczesne konstrukcje o bardzo dobrych osiągach. Jednostki o czterech cylindrach będą mocniejsze od obecnych sześciocylindrowych, zużywając przy tym mniej paliwa niż dziś. A w połączeniu z napędem elektrycznym wejdą one na obszar osiągów zajmowany dziś przez silniki V8.
Derek Crabb - wiceprezes działu silników i układów napędowych Volvo Car Group
Pierwsze czterocylindrowe jednostki VEA trafią do sprzedaży w polskich salonach już w listopadzie i będą stopniowo wypierać dotychczasowe jednostki pięciocylindrowe. Najpierw na rynek wejdą VEA zasilane benzyną (wtrysk bezpośredni) o mocy 230 KM i 280 KM, wraz z nimi pojawi się diesel (181 KM), który zastąpi dostępną obecnie jednostkę D4 o mocy 163 KM. Volvo ma zamiar skupić się na silnikach doładowanych i pożegnać z wysokimi pojemnościami. Nowe silniki VEA będą produkowane w Szwecji, w fabryce w Skövde.
Wraz z jednostkami w technologii VEA w ofercie znajdzie się nowa automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach z możliwością sekwencyjnego przełączania biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.
Źródło: Volvo