Poradniki i mechanikaVolvo, czyli Ford - nowy silnik 1.6 GTDi

Volvo, czyli Ford - nowy silnik 1.6 GTDi

Volvo oficjalnie zapowiedziało wprowadzenie nowych silników 1.6 GTDi. Od razu rozwiejmy wątpliwości - GTDi to oznaczenie silnika benzynowego (Gasoline) z turbodoładowaniem (Turbo) i bezpośrednim wtryskiem (Direct injection).

Silnik 1.6 GTDi
Silnik 1.6 GTDi
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volvo
Adrian Przekwas

02.09.2010 | aktual.: 30.03.2023 12:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zamieszanie z nazwami

Do niedawna wszystko było oczywiste, cyfra w oznaczeniu modelu oznaczała ilość cylindrów: T6, T5, i T4 to turbodoładowane benzyniaki z odpowiednio 6, 5 i 4 cylindrami. Do tego spotykany był pięciocylindrowy turbodiesel D5.

Czterocylindrowy 1.6 GTDi będzie oznaczany T4 w 180-konnej wersji i T3 w 150-konnej. Także turbodiesel D3 nie będzie miał 3 cylindrów, a 5.

Współpraca z Fordem

1.6 GTDi nie jest silnikiem opracowanym samodzielnie przez Volvo. Nie trudno zauważyć, że to praktycznie ta sama jednostka co Ford 1.6 Ecoboost. Napęd wałków rozrządu przy pomocy paska zębatego skłania ku teorii, że silniki te nie są całkowicie nowymi konstrukacjami, a głęboko zmodyfikowanym 1.6 Ti-VCT, znanym choćby z Forda Focusa.

Zastosowano zmienne fazy rozrządu dla obu wałków. Zawory napędzane są bezpośrednio, bez użycia dźwigienek. Kadłub wykonano jako silnie użebrowany aluminiowy odlew.

Nowoczesny system wtrysku

Wtryskiwacz został umieszczony pionowo, tuż obok świecy zapłonowej.W takim rozwiązaniu nazywanym spray guided elektrody świecy zapłonowej znajdują się w stożku wtryskiwanego paliwa, chmura bogatej mieszanki nie musi być odbijana od denka tłoka.

Dzięki temu, gdy silnik jest zimny, paliwo nie osiada na tłoku i ściankach cylindra, zapobiegając tym samym nadmiernej emisji węglowodorów. Pionowe umieszczenie wtryskiwaczy stosowane jest także w silnikach m.in. BMW, Mercedesa, a od niedawna także Nissana. Volvo korzysta z sześciootworkowych wtryskiwaczy i ciśnienia wtrysku wynoszącego 100 barów.

Dane techniczne

 T3T4
Pojemność skokowa [cm3]15951595
Średnica cylindra [mm]7979
Skok tłoka [mm]81,481,4
Liczba cylindrów44
Stopień sprężania1010
Moc maks. [kW/KM] przy [obr/min]110/150 przy 5500132/180 przy 5500
Moment maks. [Nm] przy [obr.min]240 przy 1600-5000240 przy 1600-5000 (270 chwilowo)
Typ rozrządu/liczba zaworów na cyl.DOHC/4DOHC/4

Bez rewolucji

Trudno doszukać się rewolucyjnych rozwiązań w nowym silniku Volvo. Niemniej jednak można go uznać za nowoczesny i nieustępujący konkurencji. Niepokojąco "przycięto" moment obrotowy w wersji T4. Konkurencja dokonuje podobnych zabiegów, w końcu "240 Nm w zakresie 1600-5000 obr./min" lepiej brzmi niż "300 Nm przy 2500 obr./min".  Funkcja overboost zwiększająca chwilowo moment do 270 Nm musi wystarczyć.

Źródło artykułu:WP Autokult
VolvoFordmechanika
Komentarze (3)