Volkswagen Group Polska podsumowuje 2024 i zapowiada 2025. Liczby imponują, ale na horyzoncie stoją poważne wyzwania

Volkswagen Group Polska niezmiennie utrzymuje swoją wysoką pozycję na polskim rynku motoryzacyjnym. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 148 177 nowych samochodów osobowych marek należących do tej grupy, co oznacza wzrost o niemal 15 proc. w porównaniu z rokiem 2023. To wynik, który zapewnił spółce 26,9 proc. udziału w rynku. Innymi słowy, ponad co czwarty nowy samochód zarejestrowany w naszym kraju pochodził z salonów marek Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Cupra czy Porsche.

Elektrykami do Toskanii
Elektrykami do Toskanii
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

21.01.2025 11:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od momentu powstania spółki w 2012 roku, Volkswagen Group Polska dostarczyła już polskim klientom ponad 1,5 miliona nowych samochodów osobowych. Tak imponujący rezultat jest wynikiem nie tylko szerokiej oferty, ale także konsekwentnego dostosowywania się do oczekiwań rynku, w tym rosnącego zainteresowania pojazdami elektrycznymi i premium.

Skoda liderem sprzedaży, dynamiczny wzrost Cupry

Największym sukcesem w grupie może pochwalić się Skoda, która zarejestrowała w Polsce 60 131 samochodów w 2024 roku. Jest to wzrost o 16,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, co potwierdza, że marka pozostaje liderem rynku. Drugą najpopularniejszą marką był Volkswagen z wynikiem 38 401 rejestracji, co oznacza wzrost o 13,2 proc.

Cupra Terramar
Cupra Terramar© Autokult | Filip Buliński

Dynamiczny rozwój odnotowała także Cupra, której sprzedaż wyniosła 11 555 egzemplarzy. Wynik ten jest aż o 31,6 proc. lepszy niż w roku 2023. To pokazuje, że Cupra skutecznie zdobywa serca klientów, którzy szukają samochodów łączących sportowy charakter z nowoczesnym designem. Seat również zanotował wzrost, choć skromniejszy – liczba rejestracji wzrosła o 2,4 proc. do 4 798 sztuk. Jedynie Porsche, mimo solidnych wyników, odnotowało spadek – zarejestrowano 4 131 egzemplarzy, co jest wynikiem o 3,5 proc. niższym niż w 2023 roku.

Audi króluje w segmencie premium

Segment premium okazał się w 2024 roku szczególnie dynamiczny. W Polsce zarejestrowano ponad 129,5 tys. nowych samochodów z wyższej półki, co oznacza wzrost o 18,4 proc. w porównaniu do 2023 roku. Audi, jako lider tego segmentu, osiągnęło imponujący wynik – 29 161 rejestracji, co daje 22,5 proc. udziału w rynku premium. Drugie miejsce w premium przypadło Mercedesowi (27 868 aut), a trzecie BMW (27 117).

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron© Autokult | Michał Zieliński

Największą popularnością wśród modeli tej marki cieszył się SUV Audi Q5, wybrany przez 5 021 klientów. Kolejne miejsca zajęły Audi A4 (4 853 rejestracji) oraz Q3 (4 296 rejestracji). Co ciekawe, to jeden z modeli Audi był najpopularniejszym elektrykiem w grupie.

Zainteresowanie autami elektrycznymi rośnie w Europie, ale wolniej w Polsce

Chociaż Volkswagen Group pozostaje liderem na rynku samochodów elektrycznych w Europie, w Polsce rozwój tego segmentu jest wolniejszy. W 2024 roku zarejestrowano 16 563 auta elektryczne, co stanowi spadek o 3 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Polska jest 3 najsłabszym rynkiem dla BEV-ów w Europie.

Wśród modeli elektrycznych grupy największą popularnością cieszyły się Audi Q4 e-tron (702 egzemplarze), Volkswagen ID. Buzz (211 sztuk) i Volkswagen ID.7 (207 sztuk). Również Skoda Enyaq (201 egzemplarzy) oraz Volkswagen ID.4 (178 sztuk) znalazły swoich nabywców.

Wyzwania i rozwój na przyszłość

W 2024 roku firma Volkswagen Group Polska wprowadziła na rynek ponad 30 nowych modeli, w tym wiele aut elektrycznych i hybryd plug-in. Konsekwentnie rozwija swoją ofertę, dostosowując ją do rosnących oczekiwań klientów. Przykładem innowacji może być Volkswagen ID.7, który w wersji elektrycznej oferuje zasięg do 709 km według norm WLTP. Podobne ambicje pokazuje Audi A6 e-tron z zasięgiem 755 km na jednym ładowaniu. Czy to jednak wystarczy w 2025 roku?

W 2024 roku swoją siłę pokazały chińskie marki. Nawet jeśli samochody tych producentów nie zawsze są konkurencyjne na papierze z uwagi na braki w wyposażeniu, ostatecznie polskiego konsumenta przekonują niską ceną. Kluczowe może się okazać zatem niekoniecznie posiadanie dużej gamy w całej grupie, ale konkurencyjność cenowa, jeśli VGP chce powalczyć o wolumen. Tu warto też zaznaczyć, że Volkswagen Group Polska podkreśla swoją pozycję lidera jako największego dystrybutora nowych aut w Polsce. Jeśli jednak spojrzeć na wyniki indywidualne marek, prowadzenie należy do Toyoty.

Volkswagen Group Polska nie zwalnia też w obszarze obsługi posprzedażnej. Sieć serwisowa grupy obejmuje 410 autoryzowanych punktów serwisowych w 175 lokalizacjach. W 2024 roku zrealizowano w nich blisko milion zleceń serwisowych. Kluczowe znaczenie ma także logistyka – codziennie do sieci dealerskiej trafia ponad 700 nowych samochodów, a części zamienne dostarczane są w ekspresowym tempie, często w ciągu jednego dnia.

CupraVolkswagenŠkoda
Komentarze (3)