Volkswagen Golf | Kontynentalne klasyki
W moim cyklu po raz pierwszy zdarzyła się sytuacja, że dwa auta zebrały identyczną liczbę głosów. Co więcej, prezentuję pierwszy samochód, który zarówno ja, jak i większość Czytelników znamy od podszewki. Poznajcie historię i kilka ciekawych anegdot związanych z Volkswagenem Golfem!
07.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W moim cyklu po raz pierwszy zdarzyła się sytuacja, że dwa auta zebrały identyczną liczbę głosów. Co więcej, prezentuję pierwszy samochód, który zarówno ja, jak i większość Czytelników znamy od podszewki. Poznajcie historię i kilka ciekawych anegdot związanych z Volkswagenem Golfem!
Skąd on się wziął?
Rozwiązanie ujrzało światło dzienne w roku 1974. Jednak prace nad Golfem trwały blisko 7 lat! Volkswagen postarał się, by dopiąć wszystko na ostatni guzik i powalić motoryzacyjny świat na kolana. Nadwoziem zajął się Giorgio Giugiaro z włoskiego ItalDesign. Stylistyka Golfa znacząco odbiegała od krągłych kształtów Garbusa, pewnie dlatego od razu zdobyła uznanie na rynku.
Co ciekawe, tylko my, Europejczycy, znamy ten samochód z nazwy Golf. W Ameryce Północnej auto było sprzedawane pod nazwą Rabbit, co z angielskiego oznacza królik. W Ameryce Łacińskiej pojazd nazywał się Caribe, a w RPA - City Golf. Sama nazwa Golf pochodzi od nazwy prądu morskiego - Golfsztrom.
golf 1 MK 1 golf1cult weber doppelvergaser carburator
Pierwsza generacja Golfa to silnik montowany poprzecznie, przekazujący napęd na przednią oś. Wariantów jednostek napędowych było kilka, zaczynając od 1-litrowych, a kończąc na 1,8-litrowych. Ta ostatnia była montowana w autach z początku lat 80. Czterocylindrowe serce wyciskało z siebie 112 KM. Prędkość maksymalna ówczesnego Golfa wahała się w zależności od silnika w przedziale 140-180 km/h.
Innowacje dotyczyły również innych podzespołów. Bardzo interesujące było zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, które świetnie sprawdzało się na drodze w tym segmencie aut i w niektórych modelach stosowane jest do dzisiaj. W Stanach Zjednoczonych Rabbit był także wyposażony w bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa i dwuobwodowy układ hamulcowy.
Koniec z krągłościami!
Volkswagen nie poprzestał na jednej wersji Golfa. Klienci mogli w ciągu lat przebierać w różnych wariantach nadwozia. Hatchback 3D, hatchback 5D, a nawet kabriolet - takie opcje oferował wówczas niemiecki koncern. Każda z nich miała swój indywidualny charakter i sprzedawała się świetnie - głównie ze względu na stosunkowo niską cenę oraz dość dobre osiągi i zadowalającą jakość.
Sześć generacji
PS Domyślam się, że kilku z Was ma w swoim garażu Golfa lub przynajmniej miało okazję kiedyś nim pojeździć. Podzielcie się swoimi przemyśleniami i wrażeniami, oceńcie Golfa w skali od 1-6 w komentarzach, podpierając się użytkowaną generacją!
Źródło: Volkswagen Golf • Wikipedia