Volkswagen California
Volkswagen California to van, którego konstrukcja oparta jest o popularny model Volkswagena Transportera. Ponadto Volkswagen California był pierwszym autem typu camper produkowanym przez oddział Volkswagen Commercial Vechicles (VWCV).
Volkswagen California – historia
Po raz pierwszy nazwa California użyta została przez Volkswagena podczas projektowania serii vanów nazwanych Westfalia. Mimo to, kiedy Westfalia została kupiona przez amerykańskie przedsiębiorstwo DaimlerChrysler w 2001 roku, Volkswagen zrezygnował z projektu i zdecydował się na stworzenie własnej linii transporterów dużego zasięgu. W ten sposób już w 2004 roku dwa studia projektowe Volkswagena zaprezentowały podczas targów w Dusseldorfie modele vanów nazwane kolejno California Beach i California Tramper. Po pozytywnym przyjęciu Volkswagen zdecydował się ostatecznie na uruchomienie produkcji, a nowe modele miały wypełnić popyt kierowców samochodów kombi i vanów, którzy potrzebowali jeszcze większych egzemplarzy aut, bez potrzeby wyrabiania prawa jazdy na samochód dostawczy. W ten sposób w 2007 roku na salonie samochodowym w Dusseldorfie zaprezentowano nowego California Beach, który wyposażony był w rozkładane łóżko znajdujące się w górnej części konstrukcji. Dzięki temu rozłożony Volkswagen California został najwyższym tego typu samochodem z oferty niemieckiego przedsiębiorstwa. Na koniec należy wspomnieć, że auto nigdy nie było dostępne w sprzedaży na północno-amerykańskim rynku.
Volkswagen California – silnik/napęd
Użytkownicy w momencie zakupu nowego Volkswagena California wybierać mogli spośród czterech oferowanych silników o pojemności 2 litrów. Zgodnie z tym podziałem jednostki napędzane Dieselem dysponowały mocą określoną parametrami 110 KM i 150 KM oraz momentem napędowym na poziomie 340 Nm, a silniki benzynowe to moc również na poziomie 110 KM i 150 KM posiadające moment obrotowy niewiele większy, bo równy 350 Nm. Poza niezawodnością jednostki te zostały również docenione za niską emisję zanieczyszczeń zgodną z ogólnoświatowymi trendami na poziomie 218 – 216 g/km (silniki benzynowe) i 188 – 175 g/km (silniki napędzane Dieselem). Oprócz tego, aby praca silnika była odpowiednio płynna, jednostki obsługiwane były nowoczesną przekładnią DSG (direct shift gearbox), która charakteryzuje się pół-automatycznym mechanizmem pozwalającym kierowcy wybrać tryb pracy w trakcie jazdy. To wszystko sprawia, że jak na porządnego vana przystało, Volkswagen California posiada napęd na obie osie. Z tego powodu znacznej poprawie uległo bezpieczeństwo użytkowników podczas jazdy. Napęd na obie osie umożliwia bowiem lepszą kontrolę auta podczas poślizgów oraz zwiększa przyczepność kół pojazdu jadącego w trudnym terenie np. po górskim lub błotnistym podłożu. Dzięki temu Volkswagen California jest autem chętnie wybieranym przez użytkowników, którzy często podróżują po terenach leśnych i pokonują długie międzynarodowe trasy.
Volkswagen California – dane techniczne
Volkswagen California charakteryzuje się bogatym wyposażeniem, które w większości zapewnia wysokie bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Przykładem może być zaawansowany system ABS, który w momencie wejścia na rynek był nowatorskim rozwiązaniem posiadającym ASR czyli dodatkową regulację kontroli trakcji. Co więcej, auto wyposażono również w kontrolę pasa ruchu, co znacznie poprawia komfort jazdy dużym gabarytowo pojazdem. Jeśli o komforcie jazdy mowa, nie sposób nie wspomnieć również o zaawansowanym systemie klimatyzacji oraz elektrycznie sterowanych szybach przednich. Co więcej, w chłodniejszym okresie w roku kierowca może wykorzystać podgrzewane drzwi i lusterka, a podstawowa wersja Volkswagena California posiada także alufelgi, charakterystyczny grill z przodu i centralny zamek. Nowością w czasie kiedy California debiutowała, był również fakt posiadania w podstawowym wyposażeniu wysokiej jakości radia ze zmieniarką CD i systemem aż sześciu głośników.
Volkswagen California – wyposażenie
Wyposażenie Volkswagen California to serce każdego vana, szczególnie Californi, która posiadała przecież w swojej konstrukcji rozkładane łóżko. Mebel posiadał wymiary 200 x 120 cm, a jego uniesienie opierało się o działanie elektryczno-hydraulicznego mechanizmu, który unosił łóżko. Ponadto, wokół niego producent stworzył przestrzeń kuchenną, która charakteryzowała się obecnością zlewu oraz kuchenką posiadającą dwa stanowiska i możliwość podłączenia butli gazowej o pojemności 2,8 kg. Co więcej, pasażerowie Volkswagena Californii mieli do dyspozycji lodówkę, której pojemność wynosiła ok. 69 litrów oraz dwie pojemne szafki kuchenne umożliwiające przechowywanie znacznej ilości sztućców i naczyń. Warto również wspomnieć o stałym dostępie wody, na który szczególną uwagę zwracał producent podczas projektowania pojazdu. Podstawowa wersja Volkswagena Californii posiadała również dwa pojemniki, które umożliwiały przechowywanie naraz ok. 30 litrów wody pitnej.
Volkswagen California – wymiary
Volkswagen California to jeden z większych vanów w ofercie Volkswagena oraz jeden z największych dostępnych na rynku z wbudowanym łóżkiem. Z tego względu auto dysponuje przestrzenią kabiny w wysokości ok. 4 metrów kwadratowych przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów. Taki rozkład zawdzięcza łącznej długości, która wynosi aż 4904 mm, przy szerokości 1904 mm i wysokości konstrukcji na poziomie 1990 mm. Warto także dodać, że osie Volkswagena Californi zostały rozstawione przez producenta w odległości 3000 mm, umożliwiając tym samym instalację łóżka, które dzięki temu może być rozkładane do góry, bez konieczności składania konstrukcji.
Volkswagen California – osiągi i spalanie
Volkswagen California pomimo bycia vanem dysponuje mocnym silnikiem, który może nie ma sportowej specyfikacji, ale powinien umożliwiać jazdę w trudnym terenie oraz pokonywanie znacznych odległości na trasach. W ten sposób Volkswagen California do setki rozpędza się w ok. 12 – 16 sekund, przy tym spalanie utrzymuje się na niskim poziomie ok. 7 l/100 km w trasie, co sprawia, że szczególnie w trasie kierowca nie musi zbyt często zatrzymywać się na stacji na dodatkowe tankowanie.