Używany Ford Focus Mk 3 w pigułce. Najbardziej udana generacja modelu
Ford Focus trzeciej generacji powoli odchodzi do historii, ponieważ w tym roku przygotowano czwartą generację. Jak po latach spisuje się Mk 3 i które wersje można uznać za udane?
24.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2010-2018 (lifting 2014)
Ceny rynkowe: do 20 000 zł do nowych samochodów
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback 5d, kombi, sedan
Pojemność bagażnika: hatchback 363 l, kombi 490 l, sedan 475 l
Popularne silniki benzynowe Forda Focusa Mk 3:
- 1.0 EcoBoost (100, 125, 140 KM)
- 1.5 EcoBoost (150 i 182 KM)
- 1.6 Ti-VCT (85, 105, 125 KM)
- 1.6 EcoBoost (150 i 182 KM)
Popularne silniki Diesla Forda Focusa Mk 3:
- 1.5 TDCi (95, 105, 120 KM)
- 1.6 TDCi (95, 105, 115 KM)
- 2.0 TDCi (115, 140, 150, 163 KM)
Wersje sportowe:
- Ford Focus ST 2.0 EcoBoost (250 KM),
- Ford Focus RS 2.3 EcoBoost (350 KM),
- Ford Focus ST 2.0 TDCi (185 KM)
Trzecie wcielenie Forda Focusa to samochód radykalnie zmieniony w porównaniu z poprzednikiem, znacznie nowocześniejszy i bezpieczniejszy, a także lepiej wyposażony. Ma też zupełnie nową gamę silników, zwłaszcza benzynowych z rodziny EcoBoost.
EcoBoosty wprowadziły rewolucję w tym samochodzie. Małe, ale bardzo wydajne jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny zgarniały wielokrotnie nagrody za najlepszy silnik roku. Wyparły wolnossące, a jedyna jak się ostała to 1.6 Ti-VCT.
Pomimo pewnych obaw użytkowników, cała gama EcoBoostów okazała się niezawodna, choć sporadycznie Ford wymieniał motor na gwarancji. Jednak to efekt skali i dotyczy tak samo starszego Ti-VCT.
Benzyniaki EcoBoost mają dość skomplikowaną konstrukcję. Litrowej jednostce nie wróżymy dużej trwałości, skoro nawet producent zadeklarował niewiele ponad 200 tys. km przebiegu. Są jednak auta, które bez problemu przejechały 300 tys. km.
Zaletą EcoBoostów jest dynamika przy rozsądnym zużyciu paliwa jeśli jeździ się ekonomicznie. Jednak prawdziwymi mistrzami oszczędzania są diesle nowej generacji 1.5 TDCi. To rozwinięcie konstrukcji PSA o pojemności 1,6 l.
Jako auto Focus Mk 3 jest wygodnym kompaktem dla dwóch osób. Z tyłu trochę brakuje przestrzeni, zwłaszcza dla dzieci w fotelikach. Nawet z przodu nie jest zbyt luźno, za to pozycja za kierownicą czy właściwości jezdne to wciąż numer 1 w segmencie. Wielowahaczowe zawieszenie tylne robi swoje, a i komfort resorowania stoi na wysokim poziomie.
Ogólnie Focus Mk 3 wydaje się na chwilę obecną najbardziej dopracowaną generacją, choć z pewnością nie wszystkie jej wady jeszcze wyszły. Sporo zmieniło się po liftingu w 2014 roku, kiedy to samochód dostał w pełni elektryczne wspomaganie kierownicy i zmodyfikowane w kierunku komfortu zawieszenie. Niektórzy twierdzą, że prowadzi się nieco gorzej niż przed liftem.
Typowe usterki Forda Focusa Mk 3:
- usterki systemu oczyszczania spalin w dieslach i benzyniakach,
- awarie radioodtwarzaczy,
- usterki typowe dla diesli, zwłaszcza jednostek 1.6 TDCi,
- zużycie i przez to awarie mechatroniki w przekładniach dwusprzęgłowych,
- zacinająca się żaluzja chłodnicy – ryzyko niedogrzania lub przegrzania silnika.
Czego szukać:
Przede wszystkim samochodu zadbanego, ponieważ Focus Mk 3 nie dzieli się na wersje dobre i ryzykowne. Tradycyjnie więcej problemów sprawiają diesle, ale i w benzyniakach zdarzają się poważniejsze, choć jednostkowe awarie. Nie jest prawdą, że motor 1.6 Ti-VCT jest pewniejszym zakupem niż EcoBoost. Choć z pewnością będą trwalsze.
Czego unikać:
Przede wszystkim samochodów flotowych, od których roi się na rynku wtórnym. Są często zmęczone. Unikajcie także litrowych EcoBoostów z przebiegami powyżej 200 tys. km.