Używane BMW Serii 3 (F30) w pigułce. Samochód ładny, ale ryzykowny
Zakup używanego BMW Serii 3 zawsze był i wciąż jest obarczony ryzykiem kosztownych usterek. Znawcy tematu doskonale sobie z tego zdają sprawę, ale nie każdy do nich należy. Warto wiedzieć z czym się mierzycie, chcąc kupić ten samochód.
31.10.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2011-2018 (lifting 2015)
Ceny rynkowe: 43 000 - 350 000 zł
Awaryjność: wysoka
Koszty eksploatacji: wysokie
Podstawowe dane technicznie BMW Serii 3 (F30):
Wersje nadwoziowe: sedan, kombi, coupé, cabrio
Pojemność bagażnika: sedan 480 l, kombi 495 l
Silniki benzynowe BMW Serii 3 (F30):
- []316i (N13B16) – R4 1,6 l (136 KM i 220 Nm)[]318i (B38B15) – R3 1,5 l (136 KM i 220 Nm)[]320i (N13B16) – R4 1,6 l (170 KM i 250 Nm)[]320i (N20B20) – R4 2,0 l (184 KM i 270 Nm)[]320i (B48B20) – R4 2,0 l (184 KM i 270 Nm)[]328i (N20B20) – R4 2,0 l (245 KM i 350 Nm)[]330i (B48B20) – R4 2,0 l (252 KM i 350 Nm)[]335i (N55B30) – R6 3,0 l (306 KM i 400 Nm) 340i (B58B30) – R6 3,0 l (326 KM i 450 Nm)
Silniki Diesla BMW Serii 3 (F30):
- []316d (N47D20) – R4 2,0 l (116 KM i 260 Nm)[]316d (B47D20) – R4 2,0 l (116 KM i 270 Nm)[]318d (N47D20) – R4 2,0 l (143 KM i 320 Nm)[]318d (B47D20) – R4 2,0 l (150 KM i 320 Nm)[]320d (N47D20) – R4 2,0 l (163 KM i 380 Nm)[]320d (B47D20) – R4 2,0 l (163 KM i 400 Nm)[]320d (N47D20) – R4 2,0 l (184 KM i 380 Nm)[]320d (B47D20) – R4 2,0 l (190 KM i 400 Nm)[]325d (N47D20) – R4 2,0 l (218 KM i 450 Nm)[]325d (B47D20) – R4 2,0 l (224 KM i 450 Nm)[]330d (N57D30) – R6 3,0 l (258 KM i 500 Nm)[]335d (N57D30) – R6 3,0 l (313 KM i 630 Nm)
Wersja sportowa BMW Serii 3 (F30): M3 3.0 R6 biturbo (431/450 KM i 550), M3 CS 3.0 R6 (460 i 600 Nm)
Ładniejszy, bardziej przestronny i znacznie nowocześniejszy samochód od wysoko cenionej, choć już dość awaryjnej Serii 3 (E90). Nowa "trójka" F30 zaimponowała wyglądem i sportowym charakterem, ale też technicznie wprowadziła sporą rewolucję. Przede wszystkim w zakresie silników, które musiały już spełniać normę Euro 6.
Samochód jest większy od poprzednika i tym samym bardziej komfortowy. Prowadzi się – jak przystało na te markę – rewelacyjnie. Jak zwykle najwięksi puryści i tak stwierdzą, że przez zastosowanie licznych systemów bezpieczeństwa i pełne zelektryfikowanie układu kierowniczego, auto pozbawiono czucia.
Pierwsi użytkownicy, którzy mieli ten samochód od początku, nie zawsze wypowiadają się o nim w samych superlatywach, głównie za sprawą licznych awarii. Często narzeka się na jakość wykonania, która od lat jest piętą achillesową prawie każdego BMW. Szumy dochodzące z okolicy okien trudno usunąć, nawet po wymianie uszczelek. Przeciera się tapicerka, odpadają elementy wykończenia, psuje się wyposażenie.
To jednak małe zmartwienie. Gorzej jest z trwałością automatycznych skrzyń biegów, a także napędu xDrive. Naprawy zwykle kończą się wydatkiem od 5 tys. zł w górę.
Nie bez znaczenia jest brak serwisu ze strony użytkowników. Niestety, w przypadku nowszych modeli BMW, informacja "serwisowany wyłącznie w ASO" może nie wróżyć najlepiej. Eksperci twierdzą, że automaty i napęd psują się przez stary olej.
Nie ma też dobrych informacji na temat silników. Wszystkie są doładowane, co według purystów jest profanacją. Jeszcze większym zaskoczeniem jest model 318i dostępny od 2015 roku. Napędza go bowiem trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 136 KM. Może dobrze spisze się w jakimś kompakcie, ale trudno mu wróżyć wysoką trwałość w sedanie marki BMW.
Każdy z benzynowych silników ma nie tylko turbosprężarkę typu twinscroll, której wymiana jest bardzo kosztowna, ale także system Valvetronic (dość awaryjny) oraz bezpośredni wtrysk paliwa. To niesie za sobą nie tylko spore ryzyko usterek, ale także kłopoty z elektroniką bazującą na wielu czujnikach.
Silniki z rodziny N20 mają problemy z łańcuchowym rozrządem i układem smarowania (pompa oleju), zdarzają się przypadki zatarcia. Większe jednostki 6-cylindrowe N55 borykają się z kolei z usterkami układu sterowania zaworami i systemem zapłonowym.
Trudno też jednoznacznie wypowiedzieć się na temat nowszych motorów z rodziny B, o których nie wiadomo jeszcze zbyt wiele. Najstarsze auta mają maksymalnie trzy lata i dopiero trafią na rynek wtórny. To może diesle są bezpieczniejsze?
Zdecydowanie. Akurat w przypadku gamy diesli jedynie rozwinięto silniki stosowane wcześniej w modelu E90. Są to czterocylindrowce N47 oraz trwałe i niezawodne jednostki sześciocylindrowe N57. Dopiero w roku 2015 pojawiła się nowa rodzina tych pierwszych, oznaczona kodem B47. O nich na razie się nie wypowiadam.
Warto w tym miejscu zdać sobie sprawę z faktu, że motor N47 napędzający model 325d choć jest czterocylindrowy, to ma podwójne doładowanie. Ponadto kłopoty z łańcuchem rozrządu w silnikach N47 są już tylko sporadyczne. Niestety wciąż zdarzają się usterki pompy paliwa.
Najlepszym wyborem jest sześciocylindrowy diesel 330d o mocy 258 KM. Ma jedną turbosprężarkę i trwałością zawstydza pozostałe silniki w gamie. Co prawda nie ma co liczyć na wyjątkowo niskie zużycie paliwa, ale osiągi dają sporo satysfakcji. Trzeba przyznać, że o nowej rodzinie motorów benzynowych można powiedzieć to samo.
Niestety w jednostkach sześciocylindrowych trzeba się pogodzić z potencjalnym ryzykiem awarii automatu, bo w tym modelu nie było już parowania z przekładniami manualnymi.
Podsumowując, wybór BMW F30 sprowadza się głównie do aut z silnikami Diesla. Są bardziej dopracowane, bezpieczniejsze i oszczędniejsze, a dają podobne osiągi. Ponadto, można przyjąć, że wszystkie są na podobnym poziomie niezawodności, choć te z podwójnym doładowaniem z pewnością droższe w naprawach.
Jeżeli chcecie kupić auto z motorem benzynowym, na pewno nie warto wybierać wersji z jednostką N13B16 (tzw. THP) napędzającą modele 316i oraz 320i (170 KM). Łatwo się pomylić, bo model 320i napędzał również motor 2.0, ale o mocy 184 KM. Ten silnik nie może być jednak uznany za wzorowy.
Typowe usterki BMW Serii 3 (F30):
- []awarie elektryki wyposażenia[]usterki wynikające z kiepskiej jakości[]awarie układu zapłonowego (zwykle cewki) w silnikach benzynowych[]awarie układu sterowania rozrządem w silnikach benzynowych,[]awarie łańcuchowego napędu rozrządu,[]gromadzenie się nagaru w silnikach benzynowych,[]usterki pomp oleju i paliwa,[]przedwczesne zużycie skrzyń automatycznych i napędu xDrive,
Czego szukać:
Diesli, najlepiej sześciocylindrowych, choć zadbane 2.0 też są warte uwagi.
Czego unikać:
Benzynowych odmian, zwłaszcza 1.6 i 1.5