Używane Audi A5 (8T) w pigułce. Więcej sportu, więcej kłopotów
Spokrewnione z Audi A4, Audi A5 jest atrakcyjną propozycją dla osób młodych duchem i ceniących sobie bardziej wygląd niż funkcjonalność. Zainteresowanie autem jest obecnie bardzo duże, bo można je kupić już za mniej niż 30 tys. zł. A to typowa cena dla Polaka. Pozostaje pytanie: jaką wersję najlepiej wybrać?
10.09.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2007-2016 (lifting 2011, wersja Sportback od 2009)
Ceny rynkowe: 25 000-150 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: wysokie
Wersje nadwoziowe: coupé, liftback (sportback), kabriolet
Pojemność bagażnika: coupe (465 l), liftback (480 l)
Popularne silniki benzynowe Audi A5 8T:
- 1.8 TFSI (144, 160, 170, 177 KM)
- 2.0 TFSI (180, 211, 224 KM)
- 3.0 TFSI (272KM)
- 3.2 FSI (256 KM)
Popularne silniki Diesla Audi A5 8T:
- 2.0 TDI (136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM)
- 2.7 TDI (190 KM)
- 3.0 TDI (204, 218, 240 i 245 KM)
Wersje sportowe: 4.2 S5 (354 KM), 3.0 S5 (333 KM), 4.2 FSI RS5 (450 KM)
Audi chcąc wejść w segment D o mniej klasycznym charakterze, zaproponowało klientom wraz z modelem A4, jego dwa sportowe warianty – A5 Coupé i A5 Sportback. Przy czym ten drugi zadebiutował dopiero po dwóch latach od premiery A4 i A5 Coupé. W ten sposób pojawiło się na rynku Audi dla osób młodych, choćby duchem.
Z technicznego punktu widzenia Audi A5 jest dokładnie tym samym samochodem co A4 (B8), przy czym do A5 oferowano więcej wariantów napędowych. Ot choćby silnika 1.8 TFSI, który występował w aż w pięciu wersjach, podczas gdy w A4 tylko w trzech. To samo można powiedzieć o dieslu 2.0 TDI – w A5 aż dziesięć wariantów, w A4 osiem. Warto też podkreślić, że ten diesel pojawił się w A5 dopiero od rocznika 2008 w wersji 170-konnej, a pozostałe dołączały sukcesywnie od 2010 roku. Można zatem przyjąć, że A5 ma bardziej dopracowane i pozbawione większości wad diesle 2.0 TDI.
Oczywiście klienci początkowo wybierali raczej mocne wersje tego samochodu. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to furorę zrobił 2.0 TFSI. W gamie diesli królem również został motor 2-litrowy. Z pierwszymi bywa różnie. Jedni narzekają na wysoki pobór oleju, inni nie. Wiele zależy od tego, jak pierwszy właściciel zachowywał się względem samochodu w początkowym okresie eksploatacji. Trwałość jest również zależna od tuningu – 2.0 TFSI to motor bardzo podatny na strojenie.
Jeżeli chcecie kupić pewniaka, najlepszy wybór to jednostki wolnossące. Silnik 3.2 FSI nie jest zbyt popularny, ale jego moc 256 KM rozwijana bardziej harmonijnie niż w 2.0 TFSI jest przynajmniej zadowalająca. Motor nie ma właściwie żadnych poważnych problemów – czasami niedomaga układ zapłonowy. To samo można powiedzieć o silniku 4.2 w modelu S5. Do wyboru jest jeszcze 3.0 TFSI – bardziej bezproblemowy niż 2.0, a jednocześnie znacznie mocniejszy.
Najbardziej ryzykowne jednostki to benzyniak 1.8 TFSI oraz diesel 3.0 TDI, jeżeli jest zaniedbany. Ten pierwszy nie oferuje dobrych osiągów, spala tyle samo paliwa niż 2.0 TFSI, z reguły jeszcze więcej oleju. Czy trzeba się bać 2.0 TFSI? Niekoniecznie. Jednak przed zakupem polecam odwiedziny w warsztacie, który zajmuje się tymi silnikami.
3-litrowy diesel jest ogólnie dobrą konstrukcją, ale jego największym problemem jest napęd rozrządu. Jeżeli okaże się, że trzeba go wymienić, naprawa będzie kosztować minimum 7 tys. zł. Dobrą alternatywą dla tego silnika może być nieco łatwiejszy w obsłudze 2.7 TDI.
Warto jeszcze wspomnieć o automatycznych skrzyniach biegów. W niektórych wersjach był to tradycyjny Tiptronic, w innych dwusprzęgłowy S tronic, a jeszcze w innych bezstopniowy Multitronic. Najlepszym wyborem jest ta pierwsza przekładnia, ale była oferowana wyłącznie do S5 z silnikiem V8. Natomiast S tronic i Multitronic mogą generować podobne koszty napraw.
Automatyczne skrzynie biegów w Audi A5:
- Tiptronic: 4.2 FSI (S5)
- S tronic: 2.0 TFSI (211 i 224 KM) quattro, 3.0 TFSI, 4.2 FSI (RS5), 2.0 TDI (177 i 190 KM) quattro, 3.0 TDI (218, 240 i 245 KM)
- Multitronic: 1.8 TFSI, 2.0 TFSI z przednim napędem, 3.2 FSI z przednim napędem, wszystkie diesle z przednim napędem
Nawet biorąc pod uwagę fakt, że we wszystkich skrzyniach manualnych pojawia się koło dwumasowe, to i tak manual jest wciąż najbezpieczniejszym wyborem w Audi A5.
Oczywiście klasycznie dla Audi przednie zawieszenie wielowahaczowe wykonano z aluminium. Pełny zestaw naprawczy to wydatek około 2 tys. zł. Pojedyncze wahacze z przodu czy z tyłu to koszt rzędu 100-250 zł w zależności od rodzaju wahacza i producenta.
Samochód został dobrze wykonany i zabezpieczony przed korozją. Jeżeli chodzi o elektrykę, to głównym problemem są czujniki silników i elektryczny hamulec postojowy. Wyposażenie z reguły działa dobrze.
Kupując Audi A5 musisz się liczyć z dużym ryzykiem zakupu zaniedbanego auta. Koszty serwisu i utrzymania też nie są niskie. Wraz z debiutem Audi A4 B8 i Audi A5 8T minęły już czasy dopracowanych modeli Audi, tanich w utrzymaniu. Choć trzeba zaznaczyć, że wiele osób, które kupiły zadbane auta, nie narzeka.
Typowe usterki Audi A5 8T:
- awarie czujników i wysoki pobór oleju w 4-cylindrowych silnikach z rodziny TFSI,
- typowe dla diesli usterki w silniku 2.0 TDI,
- rozciągający się łańcuch rozrządu w silnikach TFSI oraz sześciocylindrowych TDI,
- awarie przekładni automatycznej Multitronic,
- awarie przekładni automatycznej S tronic
- parujące reflektory i wypalenie diod w światłach,
- awarie elektrycznego hamulca postojowego.
Czego szukać:
Najlepsze są wolnossące benzyniaki. Nawet jeżeli droższe w ubezpieczeniu i spalające więcej paliwa, z reguły wytrzymują znaczne przebiegi i nie zaskakują awariami.
Czego unikać:
Wersji 1.8 TFSI oraz podejrzanie tanich 2.7 i 3.0 TDI.