Volkswagen up! z turbo? Tak, to możliwe – Mathilda up!‑Grade (2013)

Volkswagen próbuje zawojować świat swoim nowym autem o nazwie up!, tymczasem tunerzy próbują go upgrade’ować. Do tej pory tuning tego wozu ograniczał się do zmiany kół lub naklejenia na nadwozie niewielkich spojlerów, ale Mathilda Racing ma inny plan – wstawić turbo.

Volkswagen up! z turbo? Tak, to możliwe – Mathilda up!-Grade (2013)
Olgierd Lachowski

14.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Volkswagen up! oferowany jest z jednym silnikiem o objętości skokowej 1,0 l. Jest to 3-cylindrowa 12-zaworowa jednostka napędowa z wielopunktowym (ale nie bezpośrednim) wtryskiem paliwa, która dostępna jest w dwóch wersjach mocy – 60 i 75 KM. W szczyt mocy w słabszej odmianie osiągany jest w przedziale od 5000 do 6000 obr./min, natomiast w wrsji mocniejszej przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi zawsze tyle samo – 95 Nm przy 3000-4300 obr./min.

Obraz

Auto występuje z 5-biegową manualną skrzynią oraz z jej sekwencyjnym odpowiednikiem. W przeciwieństwie do samochodów wyczynowych, tutaj skrzynia sekwencyjna wydłuża czas przyspieszania do 100 km/h, a jej korzystny wpływ na zużycie benzyny przez silnik jest minimalny. Napędzany na przednie koła up! do 100 km/h przyspiesza od 13,20 do 15,30 s i osiąga prędkość od 160 do 172 km/h (w zależności od skrzyni i mocy jednostki napędowej).

Mathilda Racing ma na swoim koncie już kilka samochodów – są to główne Volkswageny Scirocco – ale zasłynęła z dwóch aut, z których jedno przejechało okrążenie Sachsenringu w zaskakująco dobrym tempie, a drugie pomknęło z prędkością ponad 300 km/h. up! to dla tego tunera zupełna nowość, ale najwyraźniej firma lubi wyzwania.

Obraz

A jest to pewnego rodzaju wyzwanie, bo czym innym jest przerabiać silnik, który tuningują wszyscy dookoła, a czym innym dłubać w jednostce napędowej, z której nie wiadomo co będzie, gdy dołoży się doładowanie. Mathilda Racing postawiła na turbosprężarkę Garrett i dzięki niej osiągnęła moc 115 KM. Przedsiębiorstwo nie informuje czy dokonało jeszcze innych modyfikacji w samym motorze, nie pisze też, że zmieniało układ wydechowy.

Mały 3-drzwiowy Volkswagen, który serynie miał moc 75 KM ma także obniżone zawieszenie oraz nowe koła. Gwintowane zawieszenie pochodzi z magazynów KW i pozwala obniżyć up!-a nawet o 60 mm. 8-ramienne felgi Rial Como o średnicy 17” i szerokości 7,0” zostały ubrane w opony Goodyear 205/40 R 17.

Obraz

Zarówno zawieszenie, jak i koła wraz z montażem i ustawianiem geometrii kosztują 2199 euro. Cena zestawu turbo nie została jeszcze ustalona, bo w tej chwili samochód jest w fazie testów. Nieznane są też jego osiągi.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R3
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka Garrett
  • Moc maksymalna: 115 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 115,12 KM/l (seryjny – 75,08 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna lub 5-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 256 mm
  • Hamulce tylne: bębnowe, średnica 200 mm
  • Koła przednie: 7,0 x 17”
  • Koła tylne: 7,0 x 17”
  • Opony przednie: 205/40 R 17
  • Opony tylne: 205/40 R 17

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 929 kg
  • Stosunek masy do mocy: 8,08 kg/KM (seryjny – 12,39 kg/KM)
  • Długość: 3540 mm
  • Szerokość: 1641 mm
  • Rozstaw osi: 2420 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/7]

Źródło: Mathilda Racing

Komentarze (0)