UOKiK przedstawił wyniki kontroli stacji paliw w roku 2015 (raport 2016)
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK-u przeprowadziła w ubiegłym roku badania próbek paliw ciekłych na 933 stacjach. Wyniki są lepsze niż w raporcie z poprzedniego okresu.
12.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kontrole na stacjach
Badania próbek odbyły się w sposób losowy oraz we wskazanych przez konsumentów lokalizacjach. Nieprawidłowości częściej były wykrywane w przypadku olejów napędowych. 2,68 proc. próbek przebadanych losowo nie spełniało norm. Zawiera się w tym 1,14 proc. próbek benzyny i 4,67 proc. oleju napędowego. To wynik lepszy niż w raporcie za rok 2014, przedstawionym w 2015. Wtedy Inspekcja Handlowa w badaniach przeprowadzonych na zlecenie UOKiK-u wykryła paliwa niespełniające norm w przypadku 3,87 proc. analizowanych próbek. W tym 1,89 proc. było benzynami, a 6,45 proc. olejami napędowymi
W 2015 roku prowadzone były też badania jakości LPG. Tutaj sytuacja się pogorszyła. Wcześniej nieprawidłowości wykryto w 0,98 proc. przypadków. W tegorocznym raporcie jest ich 2,63 proc.
Kontrole prowadzone były także na stacjach, które wskazali kierowcy niezadowoleni z jakości paliw. W tym przypadku Inspekcja Handlowa dokonała badań na 603 próbkach paliw, pobranych na 522 stacjach. Podejrzenia były słuszne w 9,45 proc. przypadków. 12,4 proc. z tego to olej napędowy, 4,74 - benzyna.
Jakie nieprawidłowości wykrywano?
W przypadku benzyny największym problemem było niedotrzymanie parametrów destylacyjnych. Nieprawidłowości w tym przypadku mogą prowadzić do wolniejszego rozgrzewania silnika, zwiększenia zużycia paliwa, pogorszenia jakości spalania i tworzenia się szlamów, laków i osadów na elementach jednostki napędowej. Innymi słowy, benzyna, która nie spełnia norm w tej kwestii sprawia, że starania producentów związane z downsizingiem stają się daremne.
Drugim problemem w przypadku benzyny jest niedotrzymanie wymagań RON, czyli zbyt niska liczba oktanowa. Bezpośrednio z tym parametrem związane jest zjawisko spalania stukowego.
W przypadku oleju napędowego również pojawiły się dwa główne problemy z jakością. Najczęściej występowały: niska odporność na utlenianie oraz zbyt niska temperatura zapłonu. Pierwszy z tych parametrów wyrażany jest w godzinach, a jego minimalna wartość wynosi 20 h. Objawami utleniania się oleju napędowego są między innymi mętnienie paliwa oraz tworzenie się osadów żywicznych w baku oraz całym systemie zasilania jednostki napędowej.
Gdzie nie tankować?
Odstępstwa od norm na kontrolowanych stacjach najczęściej występowały w województwach: śląskim (22,67 proc.), świętokrzyskim (17,65 proc.), łódzkim (15,56 proc.), kujawsko-pomorskim (14,81 proc.) oraz lubuskim (13,64 proc.). Pełną listę przebadanych stacji wraz wynikami kontroli można znaleźć na stronie UOKiK-u w formie pliku PDF:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proponuje także inną formę przeglądania przebadanych stacji. Jest ona wygodniejsza ze względu na graficzne przedstawienie lokalizacji. Na stronie UOKiK-u dostępna jest interaktywna mapa Polski z naniesionymi skontrolowanymi stacjami wraz z dostępnymi po kliknięciu wynikami badań.