Uczeń przerósł mistrza - Toyota Supra | Kontynentalne klasyki

Kolejny raz w cyklu "Kontynentalne klasyki" obserwujemy sytuację, że uczeń przerósł mistrza. Azjata numer 3 z lat 70. - Toyota Supra - zawdzięcza w pełni swoją karierę Celice, od której się wywodzi.

Toyota Supra
Toyota Supra
Piotr Mazanek

09.11.2010 | aktual.: 19.10.2022 14:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak to się zaczęło?

Druga generacja została oznaczona symbolem MK II. Ten model został zaprezentowany w roku 1981 i był produkowany przez pięć lat. Oczywiście nie udało się zerwać w pełni z wszystkimi elementami z Celiki, ale Supra nabrała już wyjątkowych cech. Zmianie uległy m.in.wymiary zewnętrze - auto stało się dłuższe i szersze.

Samochód stał się dłuższy, przez co szybko stracił miano kompaktu. Wkrótce Toyota zdecydowała się na montaż większych silników, czyniąc Suprę autem sportowym. Co ciekawe, ówczesna Supra była oparta na dwóch platformach do wyboru - P-type oraz L-type.

Obraz

Później była jeszcze trzecia, przełomowa wersja Supry. Dopiero wówczas, w roku 1986, zdecydowano się na stworzenie odrębnej marki i zerwano ostatecznie z Celicą. Był to moment przełomowy w historii klasyka z Azji, bo od tamtej pory zniknęły wszystkie podobieństwa pomiędzy uczniem a mistrzem. Supra zaczęła być nośnikiem najnowszych technologii.

W roku 1993 rozpoczęła się produkcja czwartej generacji azjatyckiego auta. Historia zamknęła się w roku 2002, kiedy ostatnia Supra zjechała z linii produkcyjnej. Samochód cieszył się wielką popularnością, szczególnie poza granicami Azji. W roku 1982 debiutująca Supra została nawet wybrana autem roku w Stanach Zjednoczonych.

Sportowiec z pazurem

Supra była reklamowana jako luksusowy pojazd o dynamicznej sylwetce. I tak dokładnie było - charakteryzowała się agresywnymi liniami i ostrym pazurem. Jak wszystkie samochody z tamtej dekady, Supra to zachwianie proporcji pomiędzy tyłem a przodem auta.

Podobnie jak Celica, Supra to samochód stworzony do tuningu. Zresztą w późniejszych wersjach azjatycki producent sam decydował się na modyfikacje w stylizacji auta, między innymi dodając charakterystyczny tylni spoiler.Wymiary zewnętrze oraz specyficzne zagospodarowanie przestrzeni umożliwiały tunerom niezliczone wariacje.

Niesamowity design docenicie najbardziej, oglądając ten klip wideo. Ciężko opisać słowami coś tak zmiennego, a jednocześnie stale pięknego jak Supra. Znalazłem wideo z nastrojową muzyką, która świetnie ilustruje charakter azjatyckiego klasyka:

Toyota Supra MKIII - Tribute HD

  1. w ruchu miejskim: 9 km na 1 litrze paliwa
  2. w ruchu pozamiejskim: 16,7 km na 1 litrze paliwa, po przeliczeniu (w litrach / 100km)
  3. w ruchu miejskim: 11,1 l
  4. w ruchu pozamiejskim: 6 l
Obraz

Źródło: Racing TeamSupra Team

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)