Ubezpieczyciele tracą zyski. Możliwe podwyżki OC

W 2022 r. średnie podwyżki polis OC nie skompensowały inflacji. Zyski działających w Polsce ubezpieczycieli spadły do poziomu, którego nie notowano od 2017 r. Dla kierowców może to oznaczać zbliżające się podwyżki cen polis.

Kierowcy muszą przygotować się na zmianę cen polis
Kierowcy muszą przygotować się na zmianę cen polis
Źródło zdjęć: © WP | Autokult.pl
Tomasz Budzik

22.04.2023 | aktual.: 22.04.2023 12:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak wynika z danych Krajowego Nadzoru Finansowego oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń, w 2022 r. zysk techniczny polskich ubezpieczycieli wyniósł 250 mln zł. Z analizy wykonanej przez serwis Ubea wynika, że tak niskiego wyniku nie było przez ostatnie sześć lat. Dla przykładu w 2021 r. zysk techniczny wyniósł 660 mln zł, a w 2019 r. 900 mln zł. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie było gorzej. W latach 2007-2016 ubezpieczyciele notowali straty techniczne, a ich maksymalna wartość przypadła na rok 2015, gdy było to 1,11 mld zł.

Co mówią nam te liczby? Topniejący zysk oznacza, że ubezpieczyciele zorientują swoją działalność na wzrost przychodów. W praktyce może to się to przełożyć na podwyżki składek ubezpieczenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wynik ubezpieczycieli wziął się z nieproporcjonalnej zmiany wpływów ze składek względem wydatków na wypłaty odszkodowań. Jak informuje Ubea, w 2022 r. towarzystwa ubezpieczeniowe zebrały ze składek 11,989 mld zł – o 0,256 mld więcej niż w 2021 r. Tymczasem wzrost wydatków związanych z wypłatą odszkodowań za ubezpieczenia komunikacyjne wyniósł 0,827 mld zł. Bardzo prawdopodobne jest, że ubezpieczyciele zareagują podwyżkami cen polis.

Z porównania przeprowadzonego przez Ubeę wynika, że w marcu 2023 r. dało się zauważyć niewielką podwyżkę średnich cen OC – o 0,5 proc. Niewykluczone, że może być to jednak dopiero początek tendencji wzrostowej. Choć taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny, sytuację mogą zmienić sami kierowcy. Polskie drogi od kilku lat stają się coraz bezpieczniejsze, a to oznacza również mniejszą liczbę szkód, które muszą likwidować ubezpieczyciele. Jeśli ta tendencja się utrzyma, może złagodzić skutki inflacji i nowych rekomendacji KNF-u w dziedzinie likwidacji szkód.

Komentarze (3)