Trzy najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach według Euro NCAP
Euro NCAP przyznało trzy nagrody dla najbezpieczniejszych samochodów roku 2016. Rozdano je Toyocie, Hyundaiowi i Volkswagenowi. Każdy został oceniony jako najlepszy w swojej klasie.
15.12.2016 | aktual.: 01.10.2022 20:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Euro NCAP ostatnio wprowadziło pewne zmiany w ocenie testowanych samochodów, a jedną z ważniejszych jest przyznanie dużych punktów za system wykrywający pieszych i redukujący efekty ich potrącenia. Organizacja twierdzi, iż jest to jeden z systemów mający bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo. Producenci, którzy nie stosują tego układu, kończą testy z wynikami cztero- lub trzygwiazdkowymi, natomiast po przedstawieniu modelu z systemem antykolizyjnym, uzyskują wyższe noty.
Euro NCAP zezwala obecnie na zbadanie dwóch rodzajów pojazdów. Jeden z wyposażeniem standardowym, nieobejmującym systemu antykolizyjnego i drugi z nim. Często jest tak, że pakiet systemów bezpieczeństwa stanowi opcję w danym modelu. Euro NCAP zdaje sobie sprawę z faktu, że takie opcje są jeszcze drogie i musi minąć trochę czasu, zanim chociażby układ wykrywający pieszych (AEB) stanie się standardem. Dlatego prowadzi się podwójne próby. Jak pokazuje praktyka, by zdobyć pięć gwiazdek auto dziś musi mieć obowiązkowo AEB.
Euro NCAP Best in Class Cars of 2016
Pośród 18 samochodów testowanych w tym roku, wybrano trzy najbezpieczniejsze w swoich klasach. Brano pod uwagę tylko wersje standardowe. Zwycięzcą w kategorii duży samochód rodzinny została Toyota Prius. Model ten oceniono na 92% w kategorii ochrony pasażerów, 82% w kategorii ochrony dzieci, na 77% oceniono ochronę pieszych oraz na 85% systemy bezpieczeństwa.
Niewiele gorzej wypadł od niego Hyundai Ioniq – najbezpieczniejszy, mały samochód rodzinny roku 2016. Wyniki to odpowiednio 91%, 80%, 70% i 82%. Volkswagen Tiguan jako najbezpieczniejszy samochód terenowy uzyskał jeszcze lepszy wynik w ochronie dorosłych pasażerów i dzieci – odpowiednio 96% i 84% - ale gorzej wypadł w ochronie pieszych 72% i w ocenie systemów bezpieczeństwa 68%.
Najlepiej chroniącym dorosłych pasażerów samochodem tego roku jest Alfa Romeo Giulia, która w tej kategorii otrzymała notę 98%. Dzieci najbezpieczniej przewozić Mercedesem Klasy E, który w tej kategorii otrzymał 90%. Jeżeli mamy być potrąceni, to najmniej obrażeń odniesiemy przy kontakcie z Toyotą Hilux (83%), pod warunkiem, że ma ona dodatkowy pakiet bezpieczeństwa. Natomiast pod względem asystentów jazdy, bezkonkurencyjnym modelem tego roku jest Ford Edge.
Warto przypomnieć sobie, jakie samochody testowano w tym roku i jakie oceny im przyznano. Oto lista 18 modeli, z których kilka przebadano dwukrotnie.
Model | Wyposażenie | Wynik |
---|---|---|
Audi Q2 | Standard | ***** |
Ford Edge | Standard | ***** |
Hyundai Ioniq | Standard | ***** |
Ssang Yong Tivoli | Pakiet bezpieczeństwa | **** |
Ssang Yong Tivoli | Standard | *** |
Ssang Yong XLV | Pakiet bezpieczeństwa | **** |
Ssang Yong XLV | Standard | *** |
Suzuki Ignis | Pakiet bezpieczeństwa | ***** |
Suzuki Ignis | Standard | *** |
Fiat Tipo | Pakiet bezpieczeństwa | **** |
Fiat Tipo | Standard | *** |
Mercedes Klasy E | Standard | ***** |
Peugeot 3008 | Standard | ***** |
Kia Niro | Pakiet bezpieczeństwa | ***** |
Kia Niro | Standard | **** |
Renault Scenic | Standard | ***** |
Suzbaru Levorg | Standard | ***** |
Toyota Hilux | Pakiet Bezpieczeństwa | ***** |
Toyota Hilux | Standard | *** |
Alfa Romeo Giulia | Standard | ***** |
Seat Ateca | Standard | ***** |
Volkswagen Tiguan | Standard | ***** |
Suzuki Baleno | Pakiet bezpieczeństwa | **** |
Suzuki Baleno | Standard | *** |
Toyota Prius | Standard | ***** |
Ranking samochodów badanych przez Euro NCAP w 2016 roku |