Tramwaj i samochód na skrzyżowaniu. Który pojazd ma pierwszeństwo?
Stara zasada brzmi: jeśli nie wiesz, czy masz pierwszeństwo przed tramwajem, lepiej mu ustąp na wszelki wypadek - waży o wiele więcej od samochodu. Sprawdźmy jednak, co w tej kwestii mówią przepisy.
18.11.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pojazdy szynowe mają na drodze więcej przywilejów w porównaniu do innych pojazdów. Najwięcej problemów sprawiają na skrzyżowaniach, ponieważ kierowcy nie zawsze wiedzą, kiedy tramwaj ma, a kiedy nie ma pierwszeństwa. Dla większej przejrzystości przyjrzyjmy się osobno różnym typom skrzyżowań.
Tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym
Na skrzyżowaniach równorzędnych, czyli takich, na których pierwszeństwo nie jest określone przez sygnalizację świetlną, bądź znaki pionowe lub poziome, obowiązuje tzw. zasada prawej ręki. Pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.
Reguła ta nie ma zastosowania do pojazdów szynowych. Mają one pierwszeństwo przed pozostałymi pojazdami bez względu na to, czy zbliżają się drogą po lewej, czy prawej stronie.
Tramwaj na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną
Uwagę trzeba zachować także na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Jeśli równocześnie tramwaj oraz samochód (lub motocykl itd.) mają zielone światło i kierujący autem sygnalizuje zamiar skrętu, to pierwszeństwo ma zawsze pojazd szynowy.
Pierwszeństwo ma także wtedy, gdy tramwaj również zamierza skręcić, np. w następującej sytuacji: na skrzyżowaniu auto oraz tramwaj stoją naprzeciwko siebie, a obaj kierujący chcą skręcić na tę samą drogę. Nie ma znaczenia, który z kierujących skręca w prawo lub w lewo. Pierwszeństwo ma tramwaj.
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną tramwaj musi jednak ustąpić innym pojazdom, gdy jadą one prosto, a kierujący tramwajem sygnalizuje zamiar skrętu.
Tramwaj na skrzyżowaniu ze znakami
Na skrzyżowaniu ze znakami "droga z pierwszeństwem przejazdu" oraz "ustąp pierwszeństwa przejazdu" obowiązują standardowe zasady dla obu typów pojazdów. Tu nie ma rozróżnienia na pojazd szynowy i kołowy. Z jednym zastrzeżeniem.
Jeśli zarówno tramwaj, jak i drugi pojazd są na drodze z pierwszeństwem przejazdu lub tramwaj i inny pojazd znajdują się równocześnie na drodze podporządkowanej, to pierwszeństwo ma zawsze pojazd szynowy, a zasada prawej ręki nie ma zastosowania. Mówiąc wprost — póki oba typy pojazdów mają równe zasady na skrzyżowaniu, pierwszeństwo ma pojazd szynowy.
Weźmy taki przykład: zarówno samochód, jak i znajdujący się po drugiej stronie skrzyżowania tramwaj są na drodze z pierwszeństwem. Kierujący autem chce jechać prosto, a motorniczy skręcić w lewo przecinającym tym samym tor jazdy samochodu. Samochód musi się zatrzymać i poczekać, aż tramwaj zakończy manewr skrętu.
Tramwaj na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (rondzie)
W Polsce najczęściej można się spotkać ze skrzyżowaniami o ruchu okrężnym oznaczonymi znakiem C-12 oraz znakiem ostrzegawczym A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tramwaj ustępuje pierwszeństwa tym, którzy już znajdują się na rondzie, ale kiedy już na nie wjedzie, ma pierwszeństwo przed wszystkimi na zjeździe.
Identycznie ma się sprawa ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd szynowy wjedzie na rondo, wszyscy muszą mu ustępować.
Natomiast na skrzyżowaniu oznaczonym wyłącznie znakiem "ruch okrężny" tramwaj ma bezwzględne pierwszeństwo, czy wjeżdża na skrzyżowanie, już się na nim znajduje, jedzie prosto, czy skręca. Inni uczestnicy ruchu muszą mu ustąpić. Takich skrzyżowań w Polsce jest jednak bardzo mało.
Pętla i zajezdnia
Tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom, gdy wyjeżdża z pętli czy zajezdni. Włącza się bowiem do ruchu.