Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem

Nieustannie śrubowane normy emisji spalin doprowadziły do absurdalnej sytuacji prawie całkowitego wyginięcia najmniejszych i najtańszych aut miejskich. Producentem, który się nie poddaje w Unii Europejskiej, jest Toyota. Na połowę rynkowego żywota dodała Aygo X napęd hybrydowy.

Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Jeroen Peeters
Mateusz Żuchowski

02.06.2025 | aktual.: 02.06.2025 17:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia Aygo celnie obrazuje drogę, jaką przeszedł segment aut miejskich w ostatnich dekadach. Nazwa ta po raz pierwszy pojawiła się na najmniejszym modelu Toyoty na Europę już równo 20 lat temu jako mierzący 3,4 m maluch będący bliźniakiem Citroena C1 i Peugeota 107 - dobrze znane również z polskich dróg trojaczki były wspólnie zaprojektowane, a następnie produkowane w czeskiej fabryce Toyoty w Kolínie.

Pomysł był kontynuowany już z mniejszymi sukcesami po stronie Francuzów w drugiej generacji, co ostatecznie doprowadziło do ich wycofania się z przedsięwzięcia w roku 2022. Japończycy się jednak nie poddali, a trochę zmienili przepis: wprowadzili na rynek Aygo X, czyli model trochę droższy, ale też nieco większy (już 3,7 m) i w modnej bryle podniesionego crossovera, tak by można mu było wybaczyć zwiększone oczekiwania budżetowe.

Plan się powiódł: z ceną w okolicach 66 tys. zł Aygo X pozostaje jednym z najtańszych modeli na rynku, a w przeciągu ostatnich trzech lat znalazł na naszym kontynencie ponad 287 tys. nabywców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Unia Europejska robi jednak wiele, żebyśmy nie kupowali najtańszych i najmniejszych samochodów, które na logikę stanowią najmniejsze obciążenie dla środowiska (o tym dlaczego tak się dzieje, napisałem w tekście "UE nie chce małych, tanich samochodów. Na normach wygrają te cięższe i droższe").

Obecnie udział segmentu A na polskim rynku wynosi zaledwie 2 proc., podczas gdy segment B (tradycyjny + SUV) jest dziesięciokrotnie większy. Dzisiaj Aygo X jest zdecydowanym liderem swojej klasy: z wynikiem 1517 rejestracji w pierwszym kwartale bieżącego roku zajmuje ponad połowę całego rynku. Druga w zestawieniu elektryczna Dacia Spring znalazła w tym czasie 385 nabywców, a Kia Picanto 340. Zaczyna się sprzedawać elektryczny Leapmotor T03 (213 sztuk), a przestaje Fiat 500 (tylko 39 rejestracji).

Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Toyota Aygo X Hybrid (2026)© Licencjodawca | Jeroen Peeters

Toyota Aygo X Hybrid zyskała napęd z Yarisa i nowy przód, który go zmieści

O ile po tych wynikach widać, że w klasie tej zaczynają się coraz mocniej liczyć auta elektryczne, a przestają spalinowe, Toyota idzie trzecią, wcześniej niepraktykowaną drogą: wprowadza do niej swoją specjalność, czyli napęd hybrydowy.

Miejsce litrowego silnika o mocy 73 KM zajął tutaj układ znany już z większego o rozmiar Yarisa, który łączy jednostkę o pojemności 1,5 l o mocy 92 KM oraz elektryczną generującą 80 KM, co systemowo składa się na zapowiadające bardzo żwawą jazdę w aucie o tych gabarytach 116 KM.

Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Toyota Aygo X Hybrid (2026)© Licencjodawca | Jeroen Peeters

Potwierdzają to zresztą liczby: oficjalne jeszcze nie są znane, ale przyspieszenie do 100 km/h ma zajmować mniej niż 10 s. Samą Toyotę bardziej interesuje jednak zapewne wynik emisji CO2, z którym według estymacji będzie dało się zejść do 86 g/km (dotychczas aż 111 g/km). Jeśli tak się stanie, to będzie to sukces: to najniższy wynik wśród wszystkich hybryd bez wtyczki na rynku.

Interesujące w tym wszystkim jest to, jak się udało zmieścić ten cały osprzęt. Konstruktorzy modelu chwalą się, że dokonali tego przy zachowaniu tej samej przestronności kabiny (rozstaw osi to niezmiennie 2430 mm) i pojemności bagażnika (231 l).

By dokonać tej sztuki, poprzestawiali znane z Yarisa ogniwa akumulatora trakcyjnego i ułożyli je jedne na drugich w tylnej części podłogi, a akumulator pomocniczy przenieśli pod bagażnik. Kluczowe było jednak wydłużenie przodu dla pomieszczenia o połowę większego (choć nadal trzycylindrowego) silnika spalinowego.

Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Toyota Aygo X Hybrid (2026)© Licencjodawca | Jeroen Peeters

Pierwszy kontakt z Aygo X Hybrid: będzie można zaszaleć z konfiguracją

Przedni zwis nadwozia wydłużono o znaczące 76 mm, co jednak nie wpłynęło na zaburzenie proporcji nadwozia. Podczas specjalnej prapremiery miałem okazję zobaczyć nowe Aygo X Hybrid na żywo i nie sprawiało ono wrażenia, jakby w jego projekcie było coś zmienione na siłę albo dołożone.

Być może to kwestia sprytnego projektu nowego pasa przedniego, który upodabnia hybrydowe Aygo do pozostałych nowych modeli Toyoty, zwłaszcza tych o większym stopniu elektryfikacji napędu. Reszta nadwozia zachowała taki sam wygląd; symboliczne odświeżenie przeszło wnętrze, w którym teraz w standardzie znajdzie się cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem o przekątnej 7 cali i dwa gniazda USB-C.

Toyota Aygo X Hybrid (2026)
Toyota Aygo X Hybrid (2026)© Licencjodawca | Jeroen Peeters

W Aygo X Hybrid będzie można zaszaleć z wyposażeniem: polski importer będzie oferował we wnętrzu bezprzewodową ładowarkę i cyfrowy kluczyk, a na zewnątrz elektrycznie składane lusterka, felgi w rozmiarze nawet 18 cali (w miejskim maluchu!) i znane dotychczas z Aygo X dwukolorowe malowanie zestawiające czarne elementy z kontrastującymi w modnych odcieniach.

Jeśli komuś będzie mało emocji, po raz pierwszy w gamie Aygo X znajdzie powoli trafiającą już wszystkich modeli marki linię wyposażenia GR Sport. To trochę taki S-Line Audi w wykonaniu Toyoty, ale w praktyce coś więcej.

W wersji tej znajdziemy zarezerwowany tylko dla niej lakier (przez samego producenta nazywany musztardowym) w zestawieniu z czarną maską i czarnym dachem oraz kilka gadżetów inspirowanych rajdami, w których Gazoo Racing startuje z takim powodzeniem: zmienioną atrapę chłodnicy i felgi, a w środku kilka detali z logo GR.

Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)© Autokult | gael thill

Co więcej, pakiet ten daje też pewne poprawki w podwoziu: zmodyfikowane sprężyny i amortyzatory oraz ostrzej ustawiony układ kierowniczy. Przede wszystkim Aygo X Hybrid ma być jednak dojrzalsze od poprzednika: zastosowano w nim więcej materiałów wygłuszających, a w wyższych wersjach wyposażenia nawet grubsze szyby.

Jaka cena Toyoty Aygo X Hybrid? Wyższa od Aygo X, dlatego na rynku zostają obydwa

Choć to w pierwszej kolejności nadal auto miejskie o malutkim promieniu zawracania (4,7 m), to widać wyraźny kierunek ewolucji najmniejszego modelu Toyoty. Siłą rzeczy odbije się to na cenach. Tych jeszcze nie znamy, ale możemy się pobawić w zgadywanie. W poprzednich latach hybrydowa odmiana wykorzystującego ten sam system Yarisa wymagała dopłaty ok. 15 tys. zł, ale w zeszłym roku polski importer wraz z wycofaniem tradycyjnych wariantów spalinowych obniżył ceny hybryd.

Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)© Autokult | gael thill

W tej chwili cennik Yarisa zaczyna się od promocyjnej wartości 87 900 zł. Biorąc pod uwagę, że cena zaczynającego się w tej chwili od 65 900 zł Aygo X musi być niższa, celowałbym w poziom 78 tys. zł. Zgadłem?

To się okaże jeszcze przed końcem roku, gdy rozpocznie się sprzedaż Aygo X Hybrid w Polsce. Co ważne, debiut nowego wariantu nie oznacza zakończenia sprzedaży Aygo X w znanej dotychczas formie. Ten pozostanie oferowany równolegle do rynkowej nowości przez - jak udało mi się dowiedzieć bezpośrednio u źródła - "tak długo, jak tylko będziemy w stanie je dostawać z fabryki". Nie każdy w końcu potrzebuje robić z taniego auta miejskiego efektownego crossovera z napędem o mocy 116 KM.

Zobacz więcej zdjęć Toyoty Aygo X Hybrid

  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid (2026)
[1/9] Toyota Aygo X Hybrid (2026)Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Jeroen Peeters

Zobacz więcej zdjęć Toyoty Aygo X Hybrid GR Sport

  • Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
  • Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)
[1/5] Toyota Aygo X Hybrid GR Sport (2026)Źródło zdjęć: © Autokult | gael thill
Komentarze (4)