Toyota Aygo

Aygo to model małego samochodu (segment A) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2005 roku. Prezentacja tego wozu odbyła się na salonie samochodowym w Genewie. Aygo jest wspólnym projektem Japończyków i koncernu PSA (Peugeot i Citroën) i jest wytwarzana w czeskiej fabryce, gdzie powstają bliźniacze C1 i 107, w Kolinie.

  • Aygo to model małego samochodu (segment A) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2005 roku
  • Toyota Aygo jest wyposażana w troje lub pięcioro drzwi
  • Co ciekawe zarówno w wersji 3, jak i 5-drzwiowej Aygo nie ma otwieranych okien z tyłu
  • W Toyocie Aygo wysokie osoby mogą mieć problem ze znalezieniem przestrzeni nad głową i na nogi, nawet wtedy, gdy przedni fotel będzie maksymalnie odsunięty do tyłu
[1/4] Aygo to model małego samochodu (segment A) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2005 rokuŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Aygo to zaliczany do najmniejszych samochodów hatchback wyposażony w troje lub pięcioro drzwi. Nowocześnie wyglądające nadwozie charakteryzuje się wyłupiastymi światłami przednimi i tylnymi oraz prawie całkiem przeszkloną tylną klapą kryjącą bagażnik o mikroskopijnych rozmiarach. Auto ma niewiele ponad 3,4 m długości, 1,6 m szerokości, niespełna 1,47 m wysokości, a jego rozstaw osi to tylko 2,34 m.

Co ciekawe, zarówno w wersji 3, jak i 5-drzwiowej Aygo nie ma otwieranych okien z tyłu. Są tylko okna uchylne, przez co w upalne dni w samochodzie może panować wysoka temperatura. Oczywiście jest problem z wentylacją tylnej części kabiny.

W tak małym wozie również przestrzeni w środku jest niewiele. Wysokie osoby mogą mieć problem ze znalezieniem przestrzeni nad głową i na nogi, nawet wtedy, gdy przedni fotel będzie maksymalnie odsunięty do tyłu. Na tylną kanapę rośli pasażerowie zmieszczą się z wielkim trudem i to pod warunkiem, że przednie fotele będą w skrajnym przednim położeniu. W egzemplarzach 3-drzwiowych niezwykle trudno dostać się na tylną kanapę.

Na szczęście twórcy tego minisamochodu nie starali się upchnąć na siłę w środku pięciu osób i jest ono rejestrowane jako czteroosobowe. Siedzenia nie są zbyt duże, więc podparcie ud jest niewielkie. Fotele jednak są przyjemnie twarde, co przynajmniej częściowo rekompensuje wspomniane wyżej niedogodności.

Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie, ale jest pokryta bardzo twardym plastikiem. Również nie najlepszej jakości są obicia foteli. Na szczęście poziom montażu jest lepszy niż średnia w tej klasie pojazdów.

Podstawowe wyposażenie w najtańszej wersji Aygo obejmuje składaną tylną kanapę i przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. W odmianie Luna dokładane są elektrycznie sterowane przednie szyby i manualna klimatyzacja, a w Sol boczne poduszki powietrzne i radio CD. Najdroższa wersja Tabasco dodatkowo daje drobne, mało istotne elementy.

W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP Toyota Aygo zdobyła cztery na pięć możliwych gwiazdek, co jest w tak małym samochodzie wynikiem co najmniej zadowalającym.

W Aygo dostępne są tylko dwa silniki. Pierwszym z nich jest 1-litrowy motor benzynowy z wielopunktowym wtryskiem, który osiąga moc 70 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 93 Nm przy 3600 obr./min. Pozwala on na rozpędzenie małej Toyoty do 100 km/h w 14,2 s i osiągnięcie 157 km/h prędkości maksymalnej.

Drugim jest diesel z wtryskiem typu common rail, który ma objętość 1,4 l. Ma on moc 40 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 1750 obr./min. Dzięki temu silnikowi Aygo osiąga prędkość 154 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 16,8 s.

Przy wyborze wersji benzynowej klient może zdecydować się na 5-biegową manualną skrzynię lub urządzenie zautomatyzowane o tej samej liczbie biegów. W dieslu instalowana jest tylko ręczna skrzynia.

W 2008 roku Toyota Aygo przeszła pierwszy niewielki facelifting. Wymieniono wtedy przedni i tylny zderzak oraz klosze lamp tylnych. Drugą małą modernizację w tym samochodzie wykonano na początku 2012 roku, kiedy ponownie unowocześniono przód i tył.

W Polsce za najtańszą Toyotę Aygo w wersji Sol z 1-litrowym motorem trzeba zapłacić 32 500 zł (stan na 26.03.2012 r.).

Toyota Aygo X – miejski samochód, jakiego jeszcze nie było
Zapisz na później