Toyota Proace City i nowa marka. Kolejny krok Japończyków w grze na auta użytkowe
Toyota odgrywa coraz większą rolę na polskim rynku aut użytkowych. Teraz przyszedł czas na kolejny krok. Do gamy producenta dołączy miejski model Proace City, który będzie oferowany w ramach nowej marki Toyota Professional.
08.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Europie z roku na rok sprzedaje się coraz więcej samochodów. Szybciej niż na auta osobowe rośnie zapotrzebowanie na modele użytkowe. W 2015 roku stanowiły one 12 proc. sprzedaży wszystkich samochodów, a trzy lata później wartość ta wzrosła do 14 proc.
Rynek aut użytkowych dzieli się na cztery części. W Polsce największą jest HDV, czyli duże vany – to aż 51 proc. całości. Druga z kolei to średnie MDV (24 proc.), następnie kompaktowe CDV (21 proc.), aż wreszcie zajmujące 4 proc. pickupy. W tym wszystkim coraz większą rolę odgrywa Toyota.
Klasykiem jest oczywiście Hilux, ale coraz więcej do powiedzenia ma dostawczy model Proace. Tworzony we współpracy z koncernem PSA samochód jest trzecim najchętniej wybieranym modelem z segmentu MDV ciężarowych oraz piątym dla aut osobowych. Teraz dołączy do niego mniejszy brat.
Czas na Proace City
Co prawda Toyota zaprezentowała kompaktowego Proace City już w kwietniu, ale teraz mogłem poznać więcej szczegółów. Podobnie jak większy brat, powstał we współpracy z PSA i nawet będzie wyjeżdżał z tej samej fabryki. Różnica polega na tym, że auto Japończyków będzie przechodziło dodatkową kontrolę jakości.
Dostępne będą wersje o dwóch długościach: 4,4 oraz 4,75 metra. Dłuższy wariant będzie mógł pomieścić nawet siedem osób. Pod maską znajdą się silniki benzynowe i Diesla o mocy od 75 do 130 KM, które będzie można sparować z 6-stopniowym manualem lub 8-stopniowym automatem. Do tego na pokładzie znajdzie się komplet systemów bezpieczeństwa.
Produkcja Proace City rozpocznie się pod koniec roku, a auto trafi do pierwszych klientów na początku 2020 roku. Co ciekawe, Polacy będą mogli zamówić samochód jako jedni z pierwszych w Europie. Przedsprzedaż rozpocznie się już tej jesieni. Wtedy też zostaną ogłoszone ceny.
W roku 2020 do oferty dołączy również elektryczna wersja modelu Proace. Toyota nie zdradza żadnych szczegółów poza tym, że takie auto powstanie. Rok później elektryczny napęd trafi także do mniejszego Proace City.
Nowa marka
Nowe modele to nie wszystko. Toyota ogłosiła również powstanie marki Toyota Professional, która będzie ukierunkowana na obsługę klientów szukających aut użytkowych. Sprzedażą tych samochodów będą zajmować się specjalnie wykwalifikowani doradcy, powstanie też dedykowana sieć serwisowa.
– Ekspansja i elektryfikacja produktów użytkowych oferowanych przez Toyota Motor Europe będzie wspierana przez nową markę, Toyota Professional. To potwierdza zaangażowanie Toyoty na rzecz powiększającej się bazy klientów pojazdów użytkowych, wraz z wyspecjalizowaną siecią, by zapewnić odpowiednią obsługę klienta – powiedział Matt Harrison, wiceprezes Toyota Motor Europe.
Plany Toyoty na sprzedaż w 2020 roku są imponujące. Importer chce dostarczyć 4,5 tys. nowych Proace'ów City oraz 3,1 tys. Proace'ów i Hiluksów. Takie wyniki zapewnią Japończykom ok. 10 proc. udział w polskim rynku samochodów dostawczych. Czy uda się to osiągnąć? Przekonamy się w najbliższym czasie.