Toyota, a nie Volkswagen wiceliderem rynku w 2015 roku?

Niedawno publikowaliśmy dane dotyczące liczby zarejestrowanych w 2015 roku w Polsce samochodów osobowych, przygotowane przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Różnica pomiędzy drugim w zestawieniu Volkswagenem a trzecią Toyotą była minimalna – ledwie 43 zarejestrowane Volkswageny więcej. Jednak co statystyka to inne dane. Teraz zaglądamy w tabele przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i okazuje się, że to Toyota zajęła drugą pozycję.

Toyota, a nie Volkswagen wiceliderem rynku w 2015 roku?
Marcin Łobodziński

12.01.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego również bazuje na liczbie zarejestrowanych, a nie sprzedanych samochodów i różnica względem tego, co prezentuje Instytut Samar jest spora. Na tyle, że to Toyota, a nie Volkswagen zajęła drugie miejsce w roku 2015. Jednak interesujące jest to, że każdy producent wybiera korzystniejsze dla niego statystyki i publikuje informacje oparte właśnie na nich. W ten sposób Volkswagen wyprzedza Toyotę o 43 rejestracje dzięki danym Samaru, natomiast Toyota wyprzedza Volkswagena o 99 rejestracji na podstawie informacji z PZPM. Generalnie różnica wynosi 146 rejestracji w przypadku Volkswagena i 4 rejestracje w przypadku Toyoty. Jak to możliwe?

Nietrudno się domyślić, że różnica najpewniej wynika z niektórych definicji i założeń, jakie biorą pod uwagę do zbierania danych obie instytucje. Głównym czynnikiem różnicującym oba raporty jest definicja i interpretacja samochodu osobowego i dostawczego. Jak się dowiedzieliśmy, PZPM nie interpretuje samochodów, natomiast robi to Samar. PZPM po prostu sprawdza jak samochód został zarejestrowany i nie wnika w to, jaki to model (dotyczy danych zawartych w poniższej tabeli). To sprawia, że niektóre marki wykazują bardzo duże różnice, a są to marki, które w ofercie mają samochody, które można luźno określić osobowo-dostawczymi, m. in. rodzina Transit Forda, samochody użytkowe Opla czy aliansu Renault-Nissan. Tym samym różnica pomiędzy raportami w przypadku Toyoty, a także Hyundaia i Kii jest wręcz symboliczna, natomiast w przypadku marki Volkswagen już znaczna (w ofercie m. in. Caddy czy Transporter/Caravelle).

MarkaSAMARPZPMRóżnica 
Skoda44 52444 44183
Toyota35 65335 6494
Volkswagen35 69635 550146
Opel28 66929 300631
Ford24 98925 549560
Renault 17 94618 845899
KIA17 61917 6181
Hyundai16 03616 0333
Nissan13 69013 983293
Dacia13 00513 0005
Tabelę przygotowano bazując na danych z SAMAR oraz PZPM

Nie zmienia to jednak faktu, że Škoda pozostaje liderem i nie jest zagrożona w żadnych statystykach, choć tu różnica pomiędzy raportami wynosi 83 rejestracje. Pozostałe marki nie zmieniły swoich pozycji w rankingach, choć nietrudno zauważyć ogromną różnicę w przypadku niektórych marek.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (14)