Toyota, a nie Volkswagen wiceliderem rynku w 2015 roku?
Niedawno publikowaliśmy dane dotyczące liczby zarejestrowanych w 2015 roku w Polsce samochodów osobowych, przygotowane przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Różnica pomiędzy drugim w zestawieniu Volkswagenem a trzecią Toyotą była minimalna – ledwie 43 zarejestrowane Volkswageny więcej. Jednak co statystyka to inne dane. Teraz zaglądamy w tabele przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i okazuje się, że to Toyota zajęła drugą pozycję.
12.01.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego również bazuje na liczbie zarejestrowanych, a nie sprzedanych samochodów i różnica względem tego, co prezentuje Instytut Samar jest spora. Na tyle, że to Toyota, a nie Volkswagen zajęła drugie miejsce w roku 2015. Jednak interesujące jest to, że każdy producent wybiera korzystniejsze dla niego statystyki i publikuje informacje oparte właśnie na nich. W ten sposób Volkswagen wyprzedza Toyotę o 43 rejestracje dzięki danym Samaru, natomiast Toyota wyprzedza Volkswagena o 99 rejestracji na podstawie informacji z PZPM. Generalnie różnica wynosi 146 rejestracji w przypadku Volkswagena i 4 rejestracje w przypadku Toyoty. Jak to możliwe?
Nietrudno się domyślić, że różnica najpewniej wynika z niektórych definicji i założeń, jakie biorą pod uwagę do zbierania danych obie instytucje. Głównym czynnikiem różnicującym oba raporty jest definicja i interpretacja samochodu osobowego i dostawczego. Jak się dowiedzieliśmy, PZPM nie interpretuje samochodów, natomiast robi to Samar. PZPM po prostu sprawdza jak samochód został zarejestrowany i nie wnika w to, jaki to model (dotyczy danych zawartych w poniższej tabeli). To sprawia, że niektóre marki wykazują bardzo duże różnice, a są to marki, które w ofercie mają samochody, które można luźno określić osobowo-dostawczymi, m. in. rodzina Transit Forda, samochody użytkowe Opla czy aliansu Renault-Nissan. Tym samym różnica pomiędzy raportami w przypadku Toyoty, a także Hyundaia i Kii jest wręcz symboliczna, natomiast w przypadku marki Volkswagen już znaczna (w ofercie m. in. Caddy czy Transporter/Caravelle).
Marka | SAMAR | PZPM | Różnica |
---|---|---|---|
Skoda | 44 524 | 44 441 | 83 |
Toyota | 35 653 | 35 649 | 4 |
Volkswagen | 35 696 | 35 550 | 146 |
Opel | 28 669 | 29 300 | 631 |
Ford | 24 989 | 25 549 | 560 |
Renault | 17 946 | 18 845 | 899 |
KIA | 17 619 | 17 618 | 1 |
Hyundai | 16 036 | 16 033 | 3 |
Nissan | 13 690 | 13 983 | 293 |
Dacia | 13 005 | 13 000 | 5 |
Tabelę przygotowano bazując na danych z SAMAR oraz PZPM |
Nie zmienia to jednak faktu, że Škoda pozostaje liderem i nie jest zagrożona w żadnych statystykach, choć tu różnica pomiędzy raportami wynosi 83 rejestracje. Pozostałe marki nie zmieniły swoich pozycji w rankingach, choć nietrudno zauważyć ogromną różnicę w przypadku niektórych marek.