Toyota 86GRMN – odchudzony sportowiec tylko dla Japonii
Toyota przygotowała specjalną wersję modelu GT86, która niestety trafi tylko na japoński rynek i to w postaci bardzo ograniczonej serii.
29.12.2015 | aktual.: 02.10.2022 08:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Toyota GT86 to kapitalne auto i wie o tym każdy, kto miał okazję ją poprowadzić. Chociaż z pewnością nikt nie narzekałby, gdyby miała pod maską 100 KM więcej, przy bardzo dobrym układzie kierowniczym, świetnej ręcznej skrzyni i przeniesieniu całej mocy na tylną oś standardowe 200 KM to dawka wystarczająca, by dostarczyć ogrom frajdy z jazdy, którym coupé z Japonii jest w stanie pokonać wiele droższych i mocniejszych maszyn.
Środowisko miłośników samochodów naciska na Toyotę i Subaru, w przypadku którego mowa o bliźniaczym do GT86 modelu BRZ, by marki dostarczyły wreszcie bardziej hardkorowe wersje swoich samochodów. Subaru prawdopodobnie wprowadzi na rynek wersję STI. Tymczsaem Toyota przygotowała przy współpracy z Gazoo Racing odmianę GRMN.
Maszyna narodziła się na Nürburgringu, a właściwie dla tego toru została stworzona. Dlatego Toyota zaprezentowała film przedstawiający Masahiko Kageyamę prowadzącego 86GRMN właśnie po Zielonym Piekle. Tego kierowcy nie trzeba przedstawiać – w 1998 zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej w 24 h Le Mans za sterami Nissana R390 GT1, a w ubiegłym roku triumfował w klasie SP3 za sterami Toyoty GT86 na 24 h Nürburgring.
86GRMN IMPRESSION: Driving 86GRMN on Nürbrugring
Auto kapitalnie prezentuje się w ruchu. Na dynamicznych ujęciach widać, że tor to żywioł tego wozu. Nic dziwnego – by stać się 86GRMN coupé przeszło szereg modyfikacji, w tym kurację odchudzającą. W sumie Toyocie i Gazoo Racing udało się obciąć 45 kg. Redukcję uzyskano między innymi przez zastosowanie maski z włókna węglowego i szyb z plexiglassu. Auto wyposażono też w agresywny zestaw dodatków aerodynamicznych w tym między innymi splitter i duży, regulowany spojler tylny.
Pod maską zaszły minimalne zmiany. Wolnossący, dwulitrowy bokser nie generuje już 200 KM i 205 Nm, ale 216 KM i 217 Nm. Moc trafia na tylne koła przez skrzynię biegów o skróconych przełożeniach.
Auto zostało posadzone na zmodyfikowanym, usztywnionym zawieszeniu, które ma pomóc trzymać japońskiego sportowca w ryzach. Do tego przydadzą się także hamulce, które kryją się za lekkimi, 17-calowymi felgami. Gazoo Racing zastosowało zaciski 6-tłokowe z przodu i 4-tłokowe z tyłu.
Niestety, auto trafi wyłącznie na rynek japoński. Nie będzie też szczególnie popularnym wozem. Toyota wyprodukuje tylko 100 egzemplarzy odchudzonej i minimalnie wzmocnionej 86GRMN. Cena bazowa tego sportowca ma wynosić 6 580 000 jenów, czyli równowartość 211 395 zł.
Toyota 86GRMN - zdjęcia
Zobacz także