Test zimowych opon ADAC 2020. Rozmiar 205/55 R16 H
Niemiecki automobilklub jak co roku przeprowadził test zimowych opon do samochodów osobowych. Podium opanowały marki premium, ale tuż za nimi uplasowały się produkty niżej ceniących się producentów i udało im się wyprzedzić dwie firmy z wyższej półki.
22.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ci spośród kierowców, którzy nie zdecydowali się na opony całoroczne, powinni już zacząć myśleć o "zimówkach". Oczywiście jeszcze nie nadszedł czas na ich założenie, ale jeśli poprzedni komplet ma już niski bieżnik, warto zawczasu kupić nowe. Który model wybrać? W przypadku ogumienia zimowego informacje umieszczone na wymaganych przez Unię Europejską etykietach nie są wystarczające. Nie dowiemy się z nich niczego na temat zachowania się opony na śniegu, a to zimą - szczególnie w razie wyjazdu w góry - jest przecież kluczowe.
Z pomocą przychodzi jednak test przeprowadzony przez niemiecki automobilklub ADAC. Nasi sąsiedzi wzięli na warsztat opony w rozmiarze 205/55 R16, a więc często spotykane w starszych pojazdach klasy średniej, młodszych kompaktach czy nowych autach miejskich. Niemiecki automobilklub ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za własności ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej. Im jest ona niższa, tym lepiej. Przydzielane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Oto wyniki od najlepszej do ocenionej najgorzej.
Bridgestone Blizzak LM005 - łączna nota: 2,0 (dobra)
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 1,3
Śnieg: 2,1
Lód: 2,4
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 330 zł
Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,1 (dobra)
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 2,1
Lód: 2,2
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 2,1
Trwałość: 1,5
Cena za sztukę: 370 zł
Dunlop Winter Sport 5 - łączna nota: 2,2 (dobra)
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,0
Lód: 2,3
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 1,8
Trwałość: 1,5
Cena za sztukę: 310 zł
Hankook i*cept RS2 - łączna nota: 2,2 (dobra)
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 2,1
Lód: 2,4
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,0
Cena za sztukę: 250 zł
Maxxis Premitra Snow WP6 - łączna nota: 2,4 (dobra)
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,5
Lód: 2,3
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 260 zł
Falken Eurowinter HS01 - łączna nota: 2,9 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,7
Lód: 2,4
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,4
Trwałość: 2,0
Cena za sztukę: 250 zł
Continental WinterContact TS860 - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,0
Lód: 2,2
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 350 zł
Goodyear UltraGrip 9+ - łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 1,8
Lód: 2,5
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 330 zł
Sava Eskimo HP2 - łączna nota: 3,1 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,1
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,5
Lód: 2,3
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,0
Cena za sztukę: 220 zł
Toyo Observe S 944 - łączna nota: 3,2 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,3
Lód: 2,1
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 300 zł
Pirelli Cinturato Winter - łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,2
Śnieg: 1,8
Lód: 2,2
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 290 zł
Semperit Speed-Grip 3 - łączna nota: 3,7 (wystarczająca)
Suchy asfalt: 3,7
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 1,9
Lód: 2,4
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 300 zł
Tristar Snowpower HP - łączna nota: 5,5 (niewystarczająca)
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 4,3
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 2,5
Cena za sztukę: 190 zł
W teście ADAC sprawdzano także opony King Meiler Winter Tact WT81 oraz Giti GitiWinter W1. Modele te nie są jednak szeroko dostępne w Polsce, więc nie podaję ich szczegółowych wyników.
Zaskoczeniem w teście niemieckiego automobilklubu może być wysoka pozycja opon firm Hankook oraz Maxxis. To produkty w niższej cenie, którym udało się wyprzedzić droższe ogumienie uznanych producentów – Continentala, Goodyeara oraz Pirelli. Wybierając opony dla siebie, warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na ogólną notę, ale też na szczegóły. Na przeważającym obszarze kraju zimy są ostatnio łagodne, a kierowcy znacznie częściej poruszają w deszczu niż podczas opadów śniegu. Może się więc okazać, że model, który uzyskał wyższą ogólną notę ze względu na ponadprzeciętne możliwości na białej nawierzchni, będzie dla nas mniej odpowiedni niż ten, który w takich warunkach pozostawia nieco do życzenia, ale za to bryluje na suchym i mokrym asfalcie.