Test: Peugeot 408 vs 308 SW – odważny i zaskakujący ruch
Patrząc chociażby na wnętrza Peugeota 308 SW i 408, w wielu głowach może rodzić się pytanie, po co robić aż tak podobne do siebie modele? Okazuje się, że nie wszystko jest takie proste, na jakie wygląda.
02.05.2023 | aktual.: 02.05.2023 11:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Owszem, we wnętrzu oba samochody to klony. Peugeot 308 od 408 kompletnie niczym się nie różni. Ten sam projekt, te same materiały, te same rozwiązania. Próżno szukać jakichkolwiek różnic. Jeśli więc zależy wam tylko na wnętrzu, to bez wahania bierzcie 308, bo jest po prostu tańsze. Peugeot 308 w hatchbacku z podstawową benzyną i skrzynią manualną rozpoczyna się od kwoty 113 300 zł, a kombi od 118 300 zł. Peugeot 408 startuje od 143 000 zł, tylko że tutaj pojawia się problem. Żeby być sprawiedliwym, muszę w 308 brać pod uwagę odmianę Allure z benzyną i automatem, bo od tej wersji wyposażenia rozpoczyna się 408. Tak więc jeśli od tego zaczniemy, to ceny 308 wyglądają kolejno 130 800 zł za hatchbacka i 135 800 zł za kombi. Różnica między cenami 308 a 408 mocno stopniała.
Co jednak bardzo istotne, w przypadku tych samochodów to nie cena jest kartą przetargową. Pierwszą istotną różnicą są wymiary. Zaokrąglając długości, to 408 ma 4 m 69 cm, natomiast 308 SW mierzy 4 m 64 cm. Wysokość również się różni, bo 408 jest wyższe od 308 o ponad 3,5 cm. Ale bądźmy dokładni i przyznajmy punkcik 308, który jest szerszy od 408 o potężne 4 mm. Najważniejsza jest różnica w rozstawie osi. Rozstaw 408 to 2 m 79 cm, co sprawia, że ten model wygrywa z 308 o 5,5 cm.
Kolejną ważną różnicą jest stylistyka. Wiem, że każdy z nas lubi co innego, ale moim zdaniem Peugeot ostatnimi czasy idzie w naprawdę fajnym kierunku. To, co jednak przede wszystkim wyróżnia 408, to jego bryła, czyli połączenie fastbacka z podwyższanym kombi. Niby sportowo, a jednak terenowo. Niby terenowo, a jednak nie można mieć nawet napędu na cztery koła. Nie do końca rozumiem tę ideę, ale nie mogę nie powiedzieć, że 408 powoduje skręty kraków na ulicy. Za tym autem oglądają się wszyscy, tylko problem w tym, że ciężko wyczytać z twarzy, czy patrzą z zachwytem, czy nie.
Natomiast uważam, że 308 robi tak samo wrażenie na drodze, tylko tutaj raczej wszyscy patrzą z podziwem. Wiem, że kombi to nadwozie, które nie do wszystkich trafia, natomiast producentowi udało się stworzyć auto, gdzie bardzo fajnie zatuszowane jest nadwozie przez wielu uznawane za "dziadkowe".
Oczywiście różnic między tymi samochodami jest znacznie więcej, jak pojemność bagażników, ilość miejsca w środku i – co ciekawe – w prowadzeniu. Zapraszam więc do obejrzenia materiału wideo, z którego dowiecie się, co dokładnie różni te dwa modele.