Test opon letnich ADAC 2019. Rozmiar 185/65 R 15 H

Niemiecki automobilklub przetestował letnie ogumienie dla samochodów segmentu B. W stawce pojawił się również jeden model opon całorocznych i mocno namieszał.

Wybór letnich opon na lato nie jest już taki oczywisty. Może zastąpić je ogumienie całoroczne
Wybór letnich opon na lato nie jest już taki oczywisty. Może zastąpić je ogumienie całoroczne
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

22.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Choć pogoda nie pozwala jeszcze myśleć o wymianie opon, to zmotoryzowani, którzy potrzebują na nadchodzący sezon letniego ogumienia, już powinni się za nim rozglądać. Teraz można kupić je taniej niż w szczycie sezonu, który rozpocznie się najprawdopodobniej pod koniec marca. Zgodnie z unijnym prawem każda nowa opona musi posiadać nalepkę informującą o jej podstawowych parametrach. Mimo to, przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego modelu, warto sięgnąć do niezależnych rankingów, by dowiedzieć się więcej o poszczególnych oponach.

Najnowszy test opublikował niemiecki automobilklub ADAC. Zestawiono ogumienie w dwóch rozmiarach: 185/65 R 15 H - głównie dla samochodów segmentu B i starszych kompaktów, a także 215/65 R16 C - dla dużych vanów czy lekkich samochodów dostawczych. Szczególnie interesująca jest pierwsza z tych grup. Po pierwsze to ogumienie używane przez wielu kierowców samochodów osobowych. Po drugie, w teście zestawiono typowe opony letnie z jednym modelem całorocznych.

Wyniki w teście ADAC podawane są w wartości liczbowej. Im jest ona niższa, tym lepiej. Na ogólną ocenę składają się kategorie szczegółowe. Tu również niższa liczba oznacza lepsze właściwości. Opony są przypisywane do jednej z pięciu kategorii, co przypomina nieco system ocen znany ze szkoły. Oto wyniki testu - od najlepszych do najgorszych.

Tym razem żadne z opon nie zasłużyły na najwyższą notę, ale też żadne nie zeszły poniżej szkolnej "trójki". Warto zwrócić uwagę na trzecią pozycję. Znalazły się na niej całoroczne opony Michelina. Skonfrontowany z typowo sezonowym ogumieniem model spisał się bardzo dobrze. Oznacza to, że dla kierowców stosunkowo małych samochodów, którzy nie muszą obawiać się srogiej zimy, taki wybór rzeczywiście ma sens. Jeśli obowiązek jazdy na zimowym ogumieniu zostanie wpisany do kodeksu drogowego, jak chcieliby tego tatrzańscy samorządowcy, ogumienie całoroczne może czekać świetlana przyszłość w naszym kraju.

Bridgestone Turanza T005

ocena łączna - 2,0

jazda na suchej nawierzchni - 1,5

jazda na mokrej nawierzchni - 1,9

hałas - 2,9

zużycie paliwa - 2,3

odporność na ścieranie - 2,0

cena za sztukę - 290 zł

Vredestein Sportrac 5

ocena łączna - 2,1

jazda na suchej nawierzchni - 2,3

jazda na mokrej nawierzchni - 2,2

hałas - 2,5

zużycie paliwa - 2,1

odporność na ścieranie - 1,5

cena za sztukę - 250 zł

Michelin Crossclimate+ (całoroczne)

ocena łączna - 2,6

jazda na suchej nawierzchni - 2,6

jazda na mokrej nawierzchni - 2,4

hałas - 2,6

zużycie paliwa - 2,4

odporność na ścieranie - 0,5

cena za sztukę - 300 zł

Goodyear EfficientGrip Performance

ocena łączna - 2,7

jazda na suchej nawierzchni - 1,9

jazda na mokrej nawierzchni - 2,7

hałas - 2,9

zużycie paliwa - 1,7

odporność na ścieranie - 2,0

cena za sztukę - 220 zł

Firestone Roadhawk

ocena łączna - 2,8

jazda na suchej nawierzchni - 1,5

jazda na mokrej nawierzchni - 2,8

hałas - 2,9

zużycie paliwa - 2,5

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 210 zł

Kumho Ecowing ES01

ocena łączna - 2,8

jazda na suchej nawierzchni - 2,8

jazda na mokrej nawierzchni - 2,8

hałas - 2,8

zużycie paliwa - 2,0

odporność na ścieranie - 2,0

cena za sztukę - 200 zł

Maxxis Mecotra 3

ocena łączna - 2,8

jazda na suchej nawierzchni - 1,9

jazda na mokrej nawierzchni - 2,8

hałas - 2,4

zużycie paliwa - 1,4

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 210 zł

Toyo Proxes CF2

ocena łączna - 2,8

jazda na suchej nawierzchni - 2,2

jazda na mokrej nawierzchni - 2,8

hałas - 2,3

zużycie paliwa - 2,0

odporność na ścieranie - 2,0

cena za sztukę - 190 zł

Continental ContiPremiumContact 5

ocena łączna - 3,0

jazda na suchej nawierzchni - 2,2

jazda na mokrej nawierzchni - 2,4

hałas - 2,5

zużycie paliwa - 2,3

odporność na ścieranie - 3,0

cena za sztukę - 290 zł

Falken Ziex ZE310 Ecorun

ocena łączna - 3,0

jazda na suchej nawierzchni - 1,8

jazda na mokrej nawierzchni - 3,0

hałas - 2,8

zużycie paliwa - 2,2

odporność na ścieranie - 1,5

cena za sztukę - 210 zł

Semperit Comfort-Life 2

ocena łączna - 3,0

jazda na suchej nawierzchni - 2,9

jazda na mokrej nawierzchni - 3,0

hałas - 2,8

zużycie paliwa - 2,3

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 230

Giti GitiSynergy E1

ocena łączna - 3,2

jazda na suchej nawierzchni - 2,8

jazda na mokrej nawierzchni - 3,2

hałas - 2,1

zużycie paliwa - 1,6

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 250 zł

Petlas Imperium PT515

ocena łączna - 3,3

jazda na suchej nawierzchni - 3,0

jazda na mokrej nawierzchni - 3,3

hałas - 2,7

zużycie paliwa - 2,3

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 220 zł

Hankook Kinergy Eco 2

ocena łączna - 3,4

jazda na suchej nawierzchni - 2,4

jazda na mokrej nawierzchni - 3,4

hałas - 2,4

zużycie paliwa - 1,7

odporność na ścieranie - 2,5

cena za sztukę - 230 zł

Pirelli Cinturato P1 Verde

ocena łączna - 3,4

jazda na suchej nawierzchni - 2,3

jazda na mokrej nawierzchni - 3,4

hałas - 2,5

zużycie paliwa - 2,0

odporność na ścieranie - 2,0

cena za sztukę - 260 zł

Linglong Green-Max HP010

ocena łączna - 3,5

jazda na suchej nawierzchni - 3,0

jazda na mokrej nawierzchni - 2,8

hałas - 2,5

zużycie paliwa - 2,1

odporność na ścieranie - 3,5

cena za sztukę - 160 zł

Test ADAC przyniósł zaskakujące wyniki. Świetną trzecią pozycję zajęły całoroczne opony Michelina. Z kolei niespodziewanie słabo poradziły sobie markowe produkty firm Continental czy Pirelli. Przypomnijmy, że pierwsze z nich przez lata okupowały czołówkę corocznych testów ADAC. Zmotoryzowani czekają już na wejście w życie nowych zasad etykietowania. Wtedy będzie można już w sklepie dowiedzieć się więcej o każdym modelu ogumienia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (8)