Wytrzymają wiele lat. Pokazali, które opony pozwolą zaoszczędzić

Niemiecki automobilklub ADAC przebadał 18 modeli letnich opon w rozmiarze 225/40 R18. Nasi sąsiedzi sprawdzili nie tylko to, jaki poziom bezpieczeństwa oferują, ale też trwałość ogumienia. Wyniki dają do myślenia.

Letnia opona
Letnia opona
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

28.02.2025 | aktual.: 28.02.2025 13:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Opony to jedyne punkty styku samochodu z podłożem. Nie ma więc co na nich oszczędzać, bo od tego, na czym jeździmy, zależy nasze bezpieczeństwo. Dla wielu kierowców równie ważna jak skuteczność jest jednak trwałość. Nic więc dziwnego w tym, że klienci zastanawiają się, ile przejadą na wybieranych oponach. Zatem które są najbezpieczniejsze, a które oferują spory przebieg? Na te pytanie postanowili odpowiedzieć eksperci z ADAC.

W szranki stanęło 18 modeli ogumienia w rozmiarze 225/40 R18. To opony, które mogą być odpowiednie do wielu nowych samochodów kompaktowych lub nieco starszych aut wyższych klas. Opony przebadano na specjalnym torze, rejestrując osiągane parametry. Oszacowano również przewidywany przebieg, który powinno udać się "zrobić" na danym komplecie. Niemcy ogólnie, ale też w każdej z poszczególnych kategorii, przydzielają oponie notę liczbową. Im jest ona niższa, tym lepiej. Na podstawie ocen cząstkowych określana jest ta główna. Ostatnio ADAC publikuje również szczegółowe wyniki przeprowadzonych prób. Najważniejsze z nich przytoczymy wraz z notami liczbowymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Spośród nich zastanowienie może budzić "Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning". Chodzi o prędkość, przy której na mokrej nawierzchni opona nie jest już w stanie skutecznie odprowadzać wody. Między ogumieniem a asfaltem tworzy się wówczas poduszka wodna, co prowadzi do utraty pełnej kontroli nad torem jazdy samochodu. Oczywiście im wyższa jest ta prędkość, tym lepiej.

Oto ranking opon letnich ADAC 2025 od najlepiej do najgorzej ocenionego modelu ogumienia

Continental SportContact7

  • Ogólna ocena: 1,8
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,2 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 28,4 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 79,6 km/h
  • Przewidywana żywotność: 43,4 tys. km

Bridgestone Potenza Sport

  • Ogólna ocena: 1,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 34,9 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 28,8 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 78,9 km/h
  • Przewidywana żywotność: 50,5 tys. km

Michelin Pilot Sport 5

  • Ogólna ocena: 1,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 29,2 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 79,9 km/h
  • Przewidywana żywotność: 56,4 tys. km

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

  • Ogólna ocena: 1,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 29,5 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 79,4 km/h
  • Przewidywana żywotność: 50,8 tys. km

Vredestein Ultrac Pro

  • Ogólna ocena: 2,2
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 36,6 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31,0 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 79,1 km/h
  • Przewidywana żywotność: 40,1 tys. km

Yokohama Advan Sport V107

  • Ogólna ocena: 2,3
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 34,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31,2 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 75,9 km/h
  • Przewidywana żywotność: 34,4 tys. km

Firestone Firehawk Sport

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,9 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 30,9 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 77,5 km/h
  • Przewidywana żywotność: 34,5 tys. km

Falken Azenis FK520

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 30,5 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 78,7 km/h
  • Przewidywana żywotność: 46,7 tys. km

Dunlop Sport Maxx RT2

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 37,3 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31,5 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 81,2 km/h
  • Przewidywana żywotność: 41,7 tys. km

Nexen N Fera Sport

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 36,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 78,3 km/h
  • Przewidywana żywotność: 43,7 tys. km

Toyo Proxes Sport 2

  • Ogólna ocena: 2,4
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 35,4 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31,0 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 78,0 km/h
  • Przewidywana żywotność: 36,6 tys. km

Ceat SportDrive

  • Ogólna ocena: 2,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 37,2 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 33,3 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 76,0 km/h
  • Przewidywana żywotność: 45,1 tys. km

Kumho Ecsta PS71

  • Ogólna ocena: 2,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 34,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 30,2 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 83,7 km/h
  • Przewidywana żywotność: 37,3 tys. km

Nokian Tyres Powerproof 1

  • Ogólna ocena: 3,1
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 37,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 31,5 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 79,1 km/h
  • Przewidywana żywotność: 42,5 tys. km

Giti GitiSport S2

  • Ogólna ocena: 3,2
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 39,4 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 34,6 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 82,6 km/h
  • Przewidywana żywotność: 33,6 tys. km

Norauto Prevensys 4

  • Ogólna ocena: 3,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 38,4 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 30,9 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 77,1 km/h
  • Przewidywana żywotność: 44,7 tys. km

Syron Tires Premium Performance

  • Ogólna ocena: 3,9
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 37,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 32,3 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 73,2 km/h
  • Przewidywana żywotność: 41,5 tys. km

Doublecoin DC100

  • Ogólna ocena: 5,5
  • Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h): 39,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h): 45,1 m
  • Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning: 69,3 km/h
  • Przewidywana żywotność: 74,4 tys. km

Szczegółowe wyniki testów przeprowadzonych przez ADAC to duże ułatwienie dla kierowców. Dzięki nim, a w szczególności za sprawą spodziewanej żywotności opony, można na chłodno, analitycznie podejść do wyboru opon. Może się bowiem okazać, że wybranie nieco droższego, ale nie tak łatwo poddającego się zużyciu modelu w rzeczywistości okaże się krokiem w kierunku oszczędności. Warto jednak pamiętać, że często większa żywotność wiążę się z twardszą gumą, a więc i gorszą przyczepnością.

Komentarze (2)