Tekstylny potentat, czyli historii Toyoty część 1 [geneza motoryzacji]

Sakichi Toyoda to wynalazca pierwszego w Japonii elektrycznego krosna. Swój wynalazek opatentował w 1885 roku. Tak zaczęła się historia Toyody, później nazwanej Toyotą.

Toyota Crown pick-up
Toyota Crown pick-up
Piotr Wielgus

10.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W swoich rewolucyjnych pomysłach i wynalazkach Sakichiego wspierał bardzo mocno syn - Kiichira Toyoda. Wprowadzenie automatycznego krosna polepszyło znacznie jakość i szybkość produkcji Toyody. A i moment był idealny, bo w Japonii panował wówczas boom na niedrogie i dobre materiały tekstylne. W styczniu 1918 roku Sakichi zarejestrował firmę Spinning and Weaving Co. Ltd. Protoplasta firmy zmarł w 1935 roku. Syn Sakichiego, Kiichiro, był wielkim fascynatem maszyn i wszelakich urządzeń mechanicznych. Interesował się bardzo inżynierią, mechaniką i był wielkim entuzjastą rozwijającego się przemysłu motoryzacyjnego. Młodszy Toyoda sporo podróżował. Po powrocie z jednej ze swoich wypraw do Europy zdecydował, że firma zacznie się zajmować produkcją samochodów. We wrześniu 1933r. w Zakładach Tkackich Toyoda otworzono wydział samochodów.

Toyoda Model AA
Toyoda Model AA

Pierwszym dziełem oddziału był silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,4 litra. Pierwszym samochodem był Model A1, którego zastąpiła wersja AA. Wraz z nim nastąpiła zmiana nazwy na Toyota i pojawiło się nowe logo. W marcu 1937 r. zarząd spółki uchwalił powstanie nowej firmy z siedzibą w Koromo. Toyota Motor Co. Ltd rozpoczęła swoją działalność 25 sierpnia 1937 roku, początkowo stawiając głównie na produkcję autobusów i ciężarówek.

Toyoda Model SA
Toyoda Model SA

Po wybuchu II wojny światowej Toyota przeszła olbrzymi kryzys. Mimo olbrzymich redukcji zatrudnienia i braku zamówień, Kiichiro nie rezygnował z projektowania małego samochodu osobowego, który mógłby zmotoryzować Japonię. Lata wojny nie sprzyjały jednak żadnym cywilnym projektom i produkcjom. Dlatego Model SA został ukończony dopiero w 1947 roku. Auto trafiło na rynek, nie cieszyło się jednak popularnością. Firma popadała w coraz większe problemy finansowe, a ze stanowiska prezesa zrezygnował jej założyciel, Kiichiro Toyoda.





Toyota Crown
Toyota Crown




Na szczęście koniunktura zaczęła się odwracać. Druga połowa lat pięćdziesiątych i początek lat sześćdziesiątych to gwałtowny rozwój japońskiej gospodarki. Toyota produkowała wtedy jedne z najlepszych ciężarówek na azjatyckim rynku. Jej pozycja rosła w siłę. Można było zacząć myśleć o budowie auta osobowego, które wreszcie mogłoby odnieść sukces. Tak powstał model Crown.

Dostępny był  jako czterodrzwiowy sedan, a także jako hardtop coupé, kombi i pick-up. Do napędu używano benzynowych i wysokoprężnych silników R4 oraz R6, także z turbodoładowaniem. Miał napęd na tylną oś. Toyota mogła w końcu stwierdzić, że udało jej się zrobić porządną osobówkę.

Komentarze (0)