Tak zmienił się rosyjski rynek w ciągu roku. Auta z Europy i Japonii to margines

Decyzje o wycofaniu się z Rosji podjęte przez większość producentów odcisnęły solidne piętno na tamtejszym rynku. W obecnej ofercie królują lokalne produkty oraz pojazdy z Chin. Europejskie i japońskie marki stały się niszą.

Rosjanie zostali skazani na własne produkty
Rosjanie zostali skazani na własne produkty
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AvtoVAZ
Aleksander Ruciński

07.04.2023 | aktual.: 07.04.2023 19:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Agencja Autostat przeprowadziła analizę struktury rosyjskiego rynku na przestrzeni roku. Wyraźnie widać, jak sytuacja zmieniała się z każdym miesiącem, na niekorzyść klientów. Stosunkowo różnorodna oferta została znacząco ograniczona. Dziś Rosjanie są skazani na własne lub chińskie auta.

Jak informuje Autostat, w styczniu 2023 roku samochody wyprodukowane w Rosji stanowiły 41 proc. całkowitej sprzedaży. Rok wcześniej było to tylko 20 proc. Wyraźny wzrost widać też w przypadku produktów z Chin – 38 proc. w stosunku do 10 proc. rok temu.

Analiza rosyjskiego rynku
Analiza rosyjskiego rynku© Autostat

To efekt ograniczenia dostępności aut z innych krajów – w szczególności z Europy, Korei i Japonii. Chwilę przed wybuchem wojny, europejskie marki miały 27 proc. udziału w rosyjskim rynku. Dziś jest to 6 proc. Podobny spadek odnotowała Japonia – z 18 proc. na 6 proc. i Korea – z 24 proc. na 9 proc. Sądząc po obecnej sytuacji politycznej, trend może się jeszcze pogłębić.