Tak zmienił się rosyjski rynek w ciągu roku. Auta z Europy i Japonii to margines
Decyzje o wycofaniu się z Rosji podjęte przez większość producentów odcisnęły solidne piętno na tamtejszym rynku. W obecnej ofercie królują lokalne produkty oraz pojazdy z Chin. Europejskie i japońskie marki stały się niszą.
07.04.2023 | aktual.: 07.04.2023 19:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Agencja Autostat przeprowadziła analizę struktury rosyjskiego rynku na przestrzeni roku. Wyraźnie widać, jak sytuacja zmieniała się z każdym miesiącem, na niekorzyść klientów. Stosunkowo różnorodna oferta została znacząco ograniczona. Dziś Rosjanie są skazani na własne lub chińskie auta.
Jak informuje Autostat, w styczniu 2023 roku samochody wyprodukowane w Rosji stanowiły 41 proc. całkowitej sprzedaży. Rok wcześniej było to tylko 20 proc. Wyraźny wzrost widać też w przypadku produktów z Chin – 38 proc. w stosunku do 10 proc. rok temu.
To efekt ograniczenia dostępności aut z innych krajów – w szczególności z Europy, Korei i Japonii. Chwilę przed wybuchem wojny, europejskie marki miały 27 proc. udziału w rosyjskim rynku. Dziś jest to 6 proc. Podobny spadek odnotowała Japonia – z 18 proc. na 6 proc. i Korea – z 24 proc. na 9 proc. Sądząc po obecnej sytuacji politycznej, trend może się jeszcze pogłębić.