Tak rodził się Mercedes [geneza motoryzacji]
Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach, Emil Jellinek i Karl Benz - to nazwiska, które zmieniły historię motoryzacji.
16.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Gottlieb Daimler rozpoczął swoją przygodę z motoryzacją od zatrudnienia się w fabryce Gasmotorenfabrik w Deutz koło Kolonii. Szybko ją jednak opuścił, inwestując fortunę i wkładając masę wysiłku w stworzenie własnego warsztatu testowego, który powstał w ogrodzie jego willi w Cannstatt. Wraz z Wilhelmem Maybachem usprawnili silnik z zapłonem iskrowym w takim stopniu, że powstała kompaktowa jednostka z możliwością zastosowania w różnego rodzaju pojazdach. W 1885 roku ta jednostka napędzała pierwszy motocykl świata (Daimler Reitwagen). Jego dopracowaną wersję Maybach i Daimler wbudowali rok później do pierwszego czterokołowego samochodu świata - Stahlradwagena. W tym samym czasie powstał trójkołowiec niejakiego Karla Benza.
Jedenaście lat po stworzeniu Stahlradwagena Wilhelm Maybach zaprzyjaźnił się z człowiekiem, bez którego nazwa Mercedes nigdy by nie zaistniała na rynku samochodowym. Emil Jellinek, biznesmen o znanej reputacji i zasobnym portfelu, mieszkał koło Wiednia, lecz miał także willę o wdzięcznej nazwie Mercedes w Nicei, we Francji. Nosiła ona imię jego córki. Podczas jednego w przyjęć w Nicei Jellinek dowiedział się o wyjątkowo nowatorskich pojazdach firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft i zamówił większą liczbę egzemplarzy, które z zyskiem sprzedał. W kwietniu 1900 roku DMG i Jellinek podpisali w willi Mercedes umowę o wspólnej sprzedaży samochodów pod nazwą, a jakżeby inaczej, Mercedes.
Pierwszym Mercedesem był model 35 PS, z czterocylindrowym silnikiem o pojemności niemal 6 litrów i mocą ukrytą w nazwie – 35 KM. Najważniejsze cechy techniczne Mercedesa 35 PS to: długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości i pochylona kolumna kierownicy. Cechami charakterystycznymi były także wyciągnięta wzdłuż forma i chłodnica typu "plaster miodu", która do dziś rozwiązuje problem chłodzenia silnika - stała się też dodatkowym znakiem rozpoznawczym marki.
Karl Benz był trzecim elementem układanki, dzięki której narodziła się motoryzacyjna potęga. Urodził się w 1844 roku. Studiował na politechnice w swoim rodzinnym mieście Karlsruhe, gdzie poznał Maksa Rose i Friedricha Wilhelma Esslingera. Założył z nimi w 1883 roku firmę Benz & Co. Rheinishe Gasmotorenfabrik w Mannheim. Tam zaprojektował pierwszy wóz silnikowy. 29 stycznia 1886 roku zgłosił swój patent na trójkołowy pojazd z silnikiem gazowym. On jednak zaczął współtworzyć Mercedesa dopiero ponad 20 lat później.