Światowiec – Hennessey Focus ST HPE300 (2013)
Poza budowaniem ekstremalnych samochodów, jak choćby Venom GT, firma Hennessey zajmuje się także tuningiem bardziej pospolitych pojazdów. Przykładem takiego auta jest Ford Focus ST.
07.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jako tzw. model światowy, Ford Focus w każdym zakątku naszego globu wygląda niemal identycznie. Nieróżnicowanie nadwozi i niedopasowywanie ich pod konkretny rynek czy kontynent daje spore oszczędności finansowe, ale wymaga od projektantów przygotowania takiego wozu, który będzie pasował wszystkim. A to łatwe nie jest. Zdaje się jednak, że Fordowi udało się to z Focusem, który w USA też sprzedaje się całkiem dobrze i wzbudził zainteresowanie jednego z największych amerykańskich tunerów – Hennesseya.
Do przeróbek trafiła wersja ST, czyli najmocniejsza obecnie dostępna odmiana silnikowa Focusa. Seryjny 2-litrowy turbodoładowany motor ma moc 250 KM przy 5500 obr./min, a jego moment obrotowy o maksymalnej wartości 340 Nm dostępny jest przy 1750-4500 obr./min.
Wystarczył jednak montaż nowego ECU, zainstalowanie tzw. zimnego układu dolotowego i wstawienie sportowych filtrów powietrza, by jednostka napędowa zyskała kolejne 50 KM mocy i 70 Nm momentu obrotowego. Dostępny jest także układ wylotowy wydający z siebie bardziej sportowe dźwięki.
Cała moc przenoszona jest najpierw do 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej, by następnie trafić wyłącznie na przednie koła.
Hennessey na razie ogranicza się tylko do tuningu silnika pozostawiając seryjnymi zawieszenie, hamulce, nadwozie i koła. Być może w przyszłości pakiety zostaną rozbudowane. A może po prostu kompleksowe przeróbki będą dostępne dopiero do Focusa RS?
Firma z Teksasu nazwała swój kit HPE300. Liczba „300” w tym przypadku oznacza nie tylko moc silnika w koniach mechanicznych, ale również liczbę Focusów ST, które będą zmodyfikowane przez Hennessey Performance.
By cieszyć się wzmocnionym o 50 KM kompaktowym Fordem (w USA zalicza się go do aut małych), trzeba dysponować 995 dolarami.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 300 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,08 KM/l (seryjny – 125,06 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 410 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
- Koła przednie: 8,5 x 18”
- Koła tylne: 8,5 x 18”
- Opony przednie: 235/40 R 18
- Opony tylne: 235/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1362 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,54 kg/KM (seryjny – 5,45 kg/KM)
- Długość: 4362 mm
- Szerokość: 1823 mm
- Wysokość: 1484 mm
- Rozstaw osi: 2648 mm
Źródło: Hennessey