Suzuki Vitara S z silnikiem benzynowym turbo
Jedna z ostatnich firm, która skutecznie opierała się idei downsizingu właśnie wprowadziła do najnowszego modelu Vitara silnik benzynowy 1,4 litra z turbodoładowaniem o większej mocy niż wolnossąca jednostka benzynowa 1.6 VVT.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Suzuki wprowadzi lada dzień do oferty europejskiej po raz pierwszy jednostkę 1.4 Boosterjet z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem do modelu Vitara. Niedługo ten sam motor trafi również pod maskę zaprezentowanego we Frankfurcie Baleno. W ten oto sposób, jako jedna z ostatnich firm pokazała, że bez takiego silnika nie można sprawnie funkcjonować na rynku. Co więcej, zdaniem Suzuki jest to odpowiedź na oczekiwania klientów, a nie na wymagania dotyczące norm emisji spalin, które silnik 1.6 VVT spełnia bez problemu. Wolnossący, konwencjonalny benzyniak zużywa naprawdę niewielkie ilości paliwa, o czym możecie przekonać się czytając nasz test tego auta. Jednak klienci – w tym również dziennikarze motoryzacyjni – określają wolnossący motor mianem ospałego. Chcecie więcej mocy? Bardzo proszę – w ten sposób rodzi się Vitara S.
Suzuki nie mogło oczywiście zainstalować w Vitarze na przykład jednostki 2.4 VVT stosowanej w wycofanej już z oferty Grand Vitarze, a więc zdecydowano się na najnowsze dzieło inżynierów o nazwie Boosterjet. Sinik osiąga moc 140 KM i solidne 220 Nm momentu obrotowego, co uczyni już z bardzo lekkiej Vitary naprawdę dynamicznego crossovera. To więcej o 20 KM i aż o 64 Nm niż w silniku wolnossącym. Zużycie paliwa ma wynieść 6,3 l/100 km w mieście i 5,4 l/100 km w cyklu mieszanym. Będzie więc niemal dokładnie takiej jak w przypadku najuboższej odmiany Vitary 1.6 VVT z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów, a wartości te można uznać za niemal prawdziwe, ponieważ Suzuki jest jednym z niewielu producentów, którzy podają katalogowe spalanie bardzo bliskie rzeczywistości.
Suzuki Vitara S napędzana nową jednostką napędową nieznacznie różni się od klasycznej Vitary. Cała różnica polega na zmianie kratki grilla, przypominającej tę, stosowaną w koncepcyjnym modelu iV-4. Wewnątrz też pojawi się kilka akcentów wyróżniających tę wersję. Nie wiemy kiedy Vitara S pojawi się na rynku, podobno ma to nastąpić „wkrótce”, ale wierzymy, że taka decyzja przekuje się na lepszą sprzedaż i lepsze opinie o tym i tak bardzo udanym modelu. Nowy silnik zostanie sparowany tylko z napędem All-Grip 4x4. Ceny będą więc znacznie wyższe od podstawowych dla benzynowego silnika 1.6 VVT, a to również z tego powodu, że Vitara S pojawi się na rynku w standardzie odpowiadającemu obecnemu standardowi XLED. Tak wyposażona Vitara 1.6 VVT kosztuje minimum 78 900 zł w wersji 2WD i 88 900 zł w wersji 4WD. W przypadku Vitary S należy się spodziewać ceny przekraczającej 90 tys. zł.
Suzuki Vitara to obecnie najlepiej sprzedający się samochód japońskiej marki. W sierpniu, na polskim rynku zajęła 22. miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się aut w Polsce z liczbą 217 zarejestrowanych egzemplarzy, zajmując jednocześnie 45. pozycję w rankingu liczby rejestracji od początku roku*. Tym samym Vitara dogoniła niemal już Mitsubishi ASX – jest od włos od wyprzedzenia go – oraz zbliża się do Volkswagena Tiguana i Renault Captura.
*dane według Samar – ranking TOP 50