SUV‑y nie są bezpieczne dla pieszych. Ryzyko potrącenia wzrasta aż o 68 proc.
W ciągu ostatnich lat SUV-y podbiły serca kierowców. Teraz amerykańscy badacze pokazali ich poważną wadę. Posiadanie SUV-a to większe ryzyko spowodowania potrącenia pieszego. I to aż o 68 proc.
18.03.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sprzedają się jak szalone i zaczynają dominować na ulicach naszych miast. Według serwisu branżowego JATO w styczniu 2022 r. aż 49,7 proc. spośród nowych samochodów kupionych w Europie stanowiły SUV-y. Kierowcy cenią je za łatwość pokonywania krawężników czy progów zwalniających, a w wielu przypadkach także za dużą przestrzeń bagażową. Nie bez znaczenia jest również bardziej okazały niż w przypadku klasycznych nadwozi wygląd. IIHS – amerykańska instytucja badająca bezpieczeństwo w transporcie – właśnie odkryła negatywną stronę posiadania SUV-a.
Amerykanie sprawdzali, jak w zależności od typu nadwozia samochodu kształtuje się ryzyko potrącenia pieszego. Podobnie jak w Polsce, w USA wciąż jest to bardzo często występujący rodzaj zdarzenia. Jak się okazało, dla niektórych scenariuszy potrąceń rodzaj nadwozia ma ogromne znacznie. W USA do kolizji pomiędzy jednym pojazdem i jednym pieszym najczęściej dochodzi podczas skręcania na skrzyżowaniach. W takich właśnie warunkach większe auta stanowią dla niechronionych uczestników ruchu największe zagrożenie.
W przypadku SUV-ów podczas skręcania na skrzyżowaniu w lewo prawdopodobieństwo zabicia pieszej osoby jest dwukrotnie większe niż w przypadku zwykłych autach, a kiedy następuje skręt w prawo, ryzyko jest o 63 proc. wyższe. Nie jest to tylko specyfika SUV-ów. W przypadku pick-upów w pierwszym przypadku ryzyko jest czterokrotnie wyższe, a w drugim większe o 89 proc. Skąd takie różnice?
SUV-y czy pick-upy to samochody wyższe, a to może w niektórych przypadkach uniemożliwiać zobaczenie dziecka. To jednak nie wszystko. Podczas skręcania ogromny wpływ na widoczność ma słupek A, czyli ten znajdujący się pomiędzy przednią i boczną szybą. SUV-y są cięższe niż odpowiadające im pod względem długości samochody tradycyjnych segmentów. By przy zwiększonej masie zapewnić kierowcy i pasażerom bezpieczeństwo podczas dachowania, inżynierowie projektujący samochody stosują masywniejsze słupki. To z kolei prowadzi do ograniczenia widoczności na skrzyżowaniach.
SUV-y mają swoich gorących zwolenników. Nawet oni nie powinni jednak zapominać o tym, że auta tego typu mają również wady. Wśród nich można wymienić zwiększone zużycie paliwa czy drogie w zakupie większe opony. Teraz wiemy, że jest wśród nich też zwiększone zagrożenie dla pieszych.