SUV‑y i crossovery górą – najpopularniejsze modele poszczególnych producentów w Polsce

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował badanie na temat najpopularniejszych w Polsce modeli poszczególnych producentów. Okazuje się, że najlepiej sprzedają się samochody uterenowione. W zestawieniu wzięto pod uwagę 30 najpopularniejszych modeli, po jednym z danej marki. Dotyczy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

SUV-y i crossovery górą – najpopularniejsze modele poszczególnych producentów w Polsce
Marcin Łobodziński

23.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Każdy producent ma swój klejnot w gamie modelowej, dzięki któremu zarabia najwięcej. Od lat wiadomo, że Ford czy Volkswagen to najwięksi specjaliści od kompaktów, Fiat żyje tylko dzięki Ducato, a Nissan prawdopodobnie przestałby istnieć gdyby nie wymyślił crossovera o nazwie Qashqai. A tak na poważnie, to jak wygląda sytuacja w Polsce?

Okazuje się, że gdyby producenci mieli sprzedawać tylko najpopularniejsze we własnej gamie modele, wystarczyłyby jedynie cztery segmenty, a klasa średnia powoli umiera już nie tylko w globalnym społeczeństwie.

SUV-y i crossovery

Najliczniejsze grono reprezentują samochody uterenowione, które w ostatnich latach sprzedają się doskonale, a nierzadko przyczyniły się do wyprowadzenia marki na prostą. Nie ma tu zasady, bo crossovery są popularne zarówno w markach tzw. tanich, średnich jak i luksusowych.

Obraz

Doskonałym przykładem jest Dacia Duster, będąca fenomenem nie mniejszym niż Nissan Qashqai. Oba modele są najpopularniejsze w gamie aliansu Renault-Nissan i stanowią 41 procent sprzedaży wszystkich samochodów tych koncernów. Oba modele trafiły idealnie w rynek.

Jeśli chodzi o Dacię, to Duster jest dokładnie tym, czego oczekują klienci po tej rumuńskiej marce. Owszem, modele Logan i Sandero też są bardzo popularne, ale tylko na wybranych rynkach, natomiast Duster cieszy się dużym popytem właściwie w całej Europie, gdyż jest samochodem modnego segmentu za bardzo rozsądne pieniądze.

Obraz

Qashqai był pierwszym prawdziwym crossoverem kompaktowym w formie, jaką znamy obecnie. Nie tylko zapoczątkował ten segment, ale też przyczynił się do zainteresowania samochodami uterenowionymi. Nie bez znaczenia jest tu bardzo udana stylistyka obu generacji tego auta.

Również koreańskie marki cieszą się ogromnym popytem w segmentach SUV. Hitem Kii oraz Hyundaia są modele Sportage oraz ix35. Ten drugi stanowi niemal 30 procent sprzedaży wszystkich samochodów Hyundaia, a lada moment zastąpi go crossover o nazwie Tucson. Na podobnym poziomie kształtuje się sprzedaż bardzo dobrze skalkulowanego modelu Sportage.

Obraz

Nieco inaczej sytuacja wygląda w japońskich markach Mitsubishi i Suzuki, gdzie najpopularniejszymi modelami są ASX (37,3%) oraz SX4 S-cross (40,8%). Tu trzeba spojrzeć na sytuację realnie i przyznać, że to jedyne, interesujące modele w gamie tych producentów. Być może sytuacja się zmieni w Suzuki jeżeli klienci lepiej poznają nową Vitarę, ale Mitsubishi nie oferuje nic nowego od kilku lat. Właściwie w niektórych przypadkach lepszym określeniem byłoby „nic nowoczesnego”. Nowe modele to większe lub mniejsze liftingi poprzedników albo techniczne staruszki jak Space Star. Outlander jest nowoczesny, ale też drogi i nudny na tle konkurencji, a Lancer czy Space Star po prostu przestarzałe. Terenowe auta spod znaku trzech diamentów też są drogie jak na polskie realia, a ze względu na zmiany przepisów o odliczeniach VAT nie dziwi mniejsze zainteresowanie pick-upem L200.

W zasadzie podobna sytuacja jest w Subaru, tyle że Forester stanowiący numer jeden marki (57,6% rynku), jest jedynym autem trafiającym w gusta Polaków. Legacy ma zbyt silną konkurencję Europejską, a Impreza czy BRZ wydają się być modelami dla indywidualistów.

Obraz

Jeśli chodzi o samochody premium i luksusowe to również nie brakuje marek, gdzie SUV-y czy crossovery są bardzo ważne. W zasadzie prawie wszystkie marki oferujące samochody tzw. premium najlepiej sprzedają crossovery. Z salonów BMW najwięcej wyjeżdża X5, od Audi Q5, z Lexusa NX-ów, z Volvo XC60, od Infiniti QX70, a Porsche Macan stał się nowym, polskim hitem z Zuffenhausen. Nie dziwi oczywiście, że Land Rover i Jeep sprzedają najlepiej samochody terenowe, ponieważ tylko takie oferują.

Klasa kompakt

Gdybyśmy mieli wyłonić najlepsze modele samochodów kompaktowych i zestawić je z tymi, które stanowią trzon marki w Polsce, to mniej więcej wszystko by się zgadzało. Škoda Octavia i Volkswagen Golf to czołówka segmentu i nic dziwnego, że sprzedają się najlepiej w całym koncernie. O ile jednak Octavia i Golf stanowią około 30 procent sprzedaży z całej gamy tych marek, to bliźniaczy z nimi Leon przekracza 50 procent sprzedaży Seata. Nic dziwnego, skoro to model najnowszy, najnowocześniejszy i w gruncie rzeczy najładniejszy. Nie mniej praktyczny od swoich koncernowych braci, a jednocześnie najlepiej skalkulowany w całej gamie hiszpańskiej marki.

Obraz

Doskonale sprzedają się też prawdziwie japońskie kompakty, jak Honda Civic i Mazda 3 – to również czołówka tego segmentu. Tu jednymi z najważniejszych atutów są wyrobiona renoma marki i bardzo atrakcyjna stylistyka, która ma ogromny wpływ na klienta w tym segmencie. Jest to też atut Forda Focusa, który nawet globalnie jest w ścisłej, światowej czołówce kompaktów. Po jego stronie stoi też dobrze skalkulowana oferta cenowa.

Rodzynkiem w tym segmencie jest model DS 4. Jednak tutaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Kompakt stanowi 40 procent sprzedaży nowej marki premium, ale trzeba zaznaczyć, że oferta DS obejmuje tylko 3 modele, z czego DS 4 jest najbardziej konserwatywnym. Podobnie sytuacja wygląda w Alfie Romeo, która nawet nie widnieje w tym zestawieniu. U włoskiego producenta trzon stanowi Giulietta z 86-procentowym udziałem w marce.

Samochody małe

W niższych klasach, głównie segmencie B prym wiodą trzy marki: Toyota, Opel i Renault. Najlepiej sprzedającymi się u nich modelami są oczywiście Yaris, Corsa i Clio. Warto zwrócić uwagę, że to bardzo popularne samochody w naszym kraju i przy tym świetnie skalkulowane.

Obraz

Rodzynkiem, tak jak w segmencie kompaktów jest również marka, którą można uznać za premium, czyli MINI. Mimo dużej popularności crossoverów, to jednak nowsze klasyczne MINI sprzedaje się najlepiej, zwłaszcza, że do oferty dołączyła bardziej praktyczna odmiana 5-drzwiowa. Do tej pory klienci chcący jeździć MINI, ale potrzebujący samochodu funkcjonalnego byli skazani na Countrymana. Teraz jest inaczej i to przemawia na korzyść tradycyjnego modelu, stanowiącego 60 procent sprzedaży.

Samochody użytkowe

Co by było z Fiatem gdyby nie Ducato? Żaden model osobowy nie ciszy się taką popularnością jak dostawczak będący przez wiele lat liderem tego segmentu w Europie. Jest tani i trwały – to wystarczy, by klienci, którymi są firmy wybierali Ducato. Dostawcze auto Fiata zgarnia 40 procent klientów tego producenta.

Obraz

Dobrą, choć nie tak silną (20%) pozycję w gamie modelowej Mercedesa ma Sprinter. Tutaj jednak sytuacja wygląda nieco inaczej. O ile modele osobowe tej marki są samochodami luksusowymi i drogimi, to Sprinter już nie jest produktem z wyższej półki niż znajdujące się w tym samym segmencie Ducato czy chociażby Ford Transit. Dlatego też nie dziwi największy udział tego uznanego modelu użytkowego.

PSA notuje kiepskie wyniki sprzedaży modeli osobowych, ale to, co mają najlepszego wciąż cieszy się ogromnym popytem. Choć modele Berlingo i Partner idą łeb w łeb w walce o klientów, to jednak procentowy udział w gamie modelowej wyższy ma Citroën. Nic dziwnego. O ile Peugeot wciąż oferuje kilka ciekawych modeli osobowych, to Citroën ma tylko dwa takie (Cactus i Picasso), a reszta jest zwyczajnie droga lub nieciekawa. Na naszym rynku widocznie nie najlepiej przyjęły się tanie francuskie sedany C-Elysée i 301.

[h4]Najpopularniejsze modele w swoich markach, wraz z liczbą rejestracji, udziałem w sprzedaży i segmentem rynku:[/h4]

  1. Škoda Octavia - 4 953 szt., 30,3% (C),
  1. Toyota Yaris - 3 786 szt., 28,8% (B),
  1. Volkswagen Golf - 3 696 szt., 29,0% (C),
  1. Opel Corsa - 3 412 szt., 30,4% (B),
  1. Ford Focus - 3 085 szt., 30,6% (C),
  1. Fiat Ducato - 2 497 szt., 40,6% (LCV),
  1. Renault Clio - 2 284 szt., 29,3% (B),
  1. Dacia Duster - 2 177 szt., 41,6% (SUV),
  1. Nissan Qashqai - 2 151 szt., 41,4% (SUV),
  1. Kia Sportage - 1 800 szt., 28,2% (SUV),
  1. SEAT Leon - 1 612 szt., 52,4% (C),
  1. Hyundai iX35 - 1 407 szt., 28,9% (SUV),
  1. Mazda 3 - 1 151 szt., 43,9% (C),
  1. Peugeot Partner - 1 076 szt., 20,1% (kombivan),
  1. Citroen Berlingo - 1 022 szt., 27,1% (kombivan),
  1. Volvo XC60 - 1 011 szt., 48,1% (SUV),
  1. Honda Civic - 944 szt., 48,5% (C),
  1. Suzuki SX4 S-Cross - 854 szt., 40,8% (SUV),
  1. Mercedes Sprinter - 839 szt., 20,8% (LCV),
  1. Mitsubishi ASX - 713 szt., 37,3% (SUV),
  1. Audi Q5 - 559 szt., 22,9% (SUV),
  1. Lexus NX - 406 szt., 50,3% (SUV),
  1. BMW X5 - 396 szt., 14,6% (SUV),
  1. Jeep Grand Cherokee - 292 szt., 35,8% (SUV),
  1. Subaru Forester - 274 szt., 57,6% (SUV),
  1. MINI Mini - 194 szt., 59,9% (B),
  1. DS 4 - 100 szt., 39,7% (C),
  1. Land Rover Range Rover Sport - 94 szt., 29,2% (SUV),
  1. Infiniti QX70 - 88 szt., 57,9% (SUV),
  1. Porsche Macan - 87 szt., 36,0% (SUV)

Źródło: IBRM Samar

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (10)