Supertest Ekonomii 2010 - sprawdź czym jeździ się najtaniej

W sobotę miała miejsce już siódmej edycji Supertestu Ekonomii organizowanego przez dziennikarzy motoryzacyjnych z naszego kraju. W szranki stanęło dwadzieścia pojazdów, między którymi rozstrzygnęła się walka o najbardziej ekonomiczne auto na rynku.

Supertest Ekonomii 2010 - sprawdź czym jeździ się najtaniej
Piotr Mazanek

29.06.2010 | aktual.: 02.10.2022 20:59

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W sobotę miała miejsce już siódmej edycji Supertestu Ekonomii organizowanego przez dziennikarzy motoryzacyjnych z naszego kraju. W szranki stanęło dwadzieścia pojazdów, między którymi rozstrzygnęła się walka o najbardziej ekonomiczne auto na rynku.

Trasa Supertestu Ekonomii zaczyna się na stacji Statoil w Warszawie i kończy się na podobnej stacji w Poznaniu. Całość liczy nieco ponad 330 kilometrów, na co składa się osiemdziesiąt kilometrów drogi krajowej, 70 drogi wojewódzkiej, odcinek autostrady A2 o długości 160 km oraz krótkie odcinki miejskie w Warszawie i Poznaniu.

Zwycięzcą testu został Opel Zafira 1.6, w którym zainstalowano instalację CNG. Samochód ten zużył paliwa za jedynie 35,14zł, a w tym 14 metrów sześciennych gazu ziemnego (2,22 zł/m3) i 0,65 l benzyny (4,71 zł/l). Obok Zafiry zwycięsko z rywalizacji wyszły inne cztery auta, które są napędzane gazem ziemnym.

Wśród samochodów napędzanych silnikiem diesla wygrała znana wszystkim Skoda Octavia II 1.6 TDI Greenline, która nieznacznie przegrała rywalizację z wspomaganym silnikiem elektrycznym Priusem, który spalił 10,67 l benzyny za 50,25zł. Koszt paliwa nalanego do Octavi oszacowano na 51,20 zł (11,43 l oleju napędowego po cenie 4,48 zł/l).

W klasyfikacji aut benzynowych przewodzi Chevrolet Spark LT 1.2, który zużył 17,3 l benzyny (5,16 l/100 km) za 81,48 zł. Jedynie kilkanaście złotych więcej wyniósł koszt paliwa samochodu dostawczego Iveco Daily 50C 14G, które spaliło 42,71 m3 gazu i 0,69 l benzyny. Niestety, za przejazd autostradą takiego pojazdu trzeba zapłacić aż 54 zł.

Opłaty nawet za auta osobowe nie są małe. Pojedynczy przejazd kosztuje aż 24zł i ta kwota może w najbliższej przyszłości ulec jedynie powiększeniu. Nie dość, że musimy zapłacić za możliwość jazdy autostradą, to musimy liczyć się także z większym zużyciem paliwa związanym z dużymi prędkościami jazdy. Być może ta zależność jest winna przykremu faktowi, że żadnemu z uczestników nie udało się pobić rekordów ekonomii ustanowionych na poprzednich sześciu edycjach Supertestu Ekonomii.

Niechlubny tytuł najbardziej paliwożernego pojazdu zyskał autobus Tedom, który zużył na trasie 113,5 m3 gazu ziemnego za 252 zł. Niemniej jednak taka kwota w przeliczeniu na jednego pasażera daje super rezultat poniżej 3zł za przejazd z Warszawy do Poznania!

Kolejną ciekawostką jest spalanie Infiniti FX 50. Według producentów 5-litrowy silnik będzie spalał średnio 13 litrów benzyny na każde przejechane 100 kilometrów. Supertest pokazał, że to nieprawda! Spalanie wyniosło średnio poniżej 10 litrów, co jest wynikiem o blisko 30% lepszym niż fabryczne dane.

Źródło: samar.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)