Samochody używaneSubaruSubaru Impreza WRX STi - typowe awarie i problemy

Subaru Impreza WRX STi - typowe awarie i problemy

Subaru Impreza to auto, które niejednemu z Was kojarzy się ze sportem motorowym. Dla jednych to obiekt westchnień, dla innych - uosobienie kiczu. Mimo tak rozbieżnych opinii na pewno nie możemy zarzucić Imprezie braku rasowych osiągów i świetnego prowadzenia. A jak przedstawiają się koszty utrzymania takiego auta? Zobaczcie sami.

Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Subaru
Artur Kuśmierzak

15.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Druga generacja kompaktowego Japończyka trafiła do produkcji w 2000 roku. Auto produkowano w dwóch wersjach nadwozia sedan, czyli GDA i kombi oznaczonej jako GDB. W 2003 roku z powodu dość kontrowersyjnej stylistyki przeprowadzono facelifting.

W 2006 roku, chcąc upodobnić nieco Imprezę do znacznie bardziej urodziwego modelu Legacy, przeprowadzono drugi lifting, który wprowadził całkowitą zmianę przodu auta. Samochód ten produkowano aż do 2008 roku. W ofercie dostępne były następujące jednostki napędowe:

  • 1.5 i (101KM)
  • 1.5 i (105KM)
  • 1.5 i (110KM)
  • 1.6 i (95KM)
  • 2.0 i 16V (125KM)
  • 2.0 i 16V (155KM)
  • 2.0 i 16V (160KM)
  • 2.0 i 16V WRX (218KM)
  • 2.0 i 16V WRX (225KM)
  • 2.0 WRX STi 16V (265KM)
  • 2.5 i 16V RS (167KM)
  • 2.5 WRX STI Turbo (280KM)
  • 2.5 WRX Turbo (230KM)
  • 2.5 AWD (177KM)
  • 2.5 AWD (300KM)
Subaru WRX STI
Subaru WRX STI© mat. prasowe / Subaru

Oczywiście każda z nich wyposażona była w stały napęd na cztery koła nazywany przez Subaru Symmetrical AWD. Pomimo tak szerokiej oferty silnikowej prawdziwi fani marki zapewne zdecydują się na WRX STI lub WRX STI Turbo ze względu na osiągi i świetne właściwości jezdne.

Dziś skupimy się właśnie na tych wersjach, ponieważ są najbardziej popularne. Niestety, Subaru Impreza - jak każde auto - nie jest wolna od wad, choć jest ich stosunkowo mało i na dodatek nie są zbyt poważne.

Subaru to rasowy wóz z charakterem, więc i koszty utrzymania są niestety dość wysokie. Najczęściej spotykaną usterką w najmocniejszych odmianach tego auta jest problem z przednimi amortyzatorami, które po przejechaniu od kilku do kilku tysięcy kilometrów zaczynają nieprzyjemnie stukać. Wymiana kompletu kosztuje około 4000 złotych i nie ma co liczyć na to, że udana nam się znaleźć tańsze zamienniki - takie po prostu nie występują.

Drugim słabym punktem najmocniejszej Imprezy są uszkodzenia sprzęgieł wiskotycznych w układzie napędowym, których wymiana będzie kosztować nas około 2500 zł. Ponadto w niektórych egzemplarzach zawodzi turbosprężarka, ale dzieje się tak wyłącznie z winy użytkowników, którzy po przejażdżce z wysoką prędkością obrotową za szybko gaszą silnik. Kolejnym mankamentem jest fakt, że niektóre egzemplarze zużywają dość dużą ilość oleju.

Niektóre egzemplarze Imprezy mają awarie alternatora, na szczęście reszta elektroniki na ogół działa bez zarzutu. Przed zakupem wybranego samochodu powinniśmy dokładnie zbadać stan układu chłodzącego.

Subaru Impreza WRX STI dzielnie znosi ostre traktowanie i nie boryka się ze szczególnie poważnymi awariami. Jednak koszty utrzymania znacznie podwyższają części eksploatacyjne, które do tanich nie należą. Cena kompletu klocków hamulcowych wynosi około 1300 złotych, które zużywają się już po przejechaniu 20 000 km.

Odradzamy zakup wersji WRX STI z silnikiem o pojemności 2,5-litra, z powodu kilku nękających ją usterek. Zbyt wąskie ścianki bloku silnika pochodzącego z mniejszego motoru 2.0 powodują pęknięcie uszczelki pod głowicą.

Aby temu zaradzić, trzeba wymienić oryginalne śruby głowicy na szpilki ARP. Kolejną bardzo poważną wadą silnika 2,5 są pękające tłoki pomiędzy pierścieniami, które są po prostu za cienkie. Zapowiedzią takiego stanu rzeczy jest nadmierne zużycie oleju silnikowego.

Na szczęście można temu zapobiec, instalując specjalne kute tłoki, które uszczuplą nasz budżet o kwotę około 10 000 złotych. Każdy z wymienionych zabiegów musi być wykonany razem z wymianą rozrządu. Z kolei jeżeli przyjdzie nam zmienić przednie tarcze hamulcowe, zapłacimy 3650 zł.

Musimy również liczyć się z wymianą całego zestawu rozrządu po przejechaniu 100 000 km, co ze względu na nietypową konstrukcję silnika o przeciwsobnym układzie tłoków drastycznie zwiększa koszty wykonania takiej usługi.

Zakup sprzęgła też do najtańszych nie należy - cena wynosi aż 2000 zł. Takie są właśnie mankamenty, które musimy zaakceptować, kupując Subaru Impreza WRX STI. Unikajmy aut sprowadzonych z USA, większość z nich miała bardzo poważne wypadki. Przed podjęciem ostatecznej decyzji dokładnie sprawdźmy samochód w ASO, zarówno pod względem mechanicznym, jak i oryginalności karoserii, aby dowiedzieć się, czy wybrany przez nas egzemplarz będzie wymagał inwestycji.

Komentarze (1)