Subaru Impreza
Model samochodu Subaru Impreza to japońskie auto kompaktowe, którego produkcję rozpoczęto w 1992 roku. Pojazd wyróżniał się stonowaną linią nadwozia, ergonomicznym i minimalistycznym wnętrzem oraz występował w wersjach nadwozia z czterema lub pięcioma drzwiami. Jednak pod maską Subaru Impreza skrywał prawdziwy pazur tej marki.
Subaru Impreza – opis
Japończycy z biegiem czasu co raz bardziej poprawiali i dopieszczali Imprezę. Z roku na rok przybywało udoskonalanych silników. Wraz ze zmianami pod maską, Subaru systematycznie poddawano kosmetycznym zmianom nadwozia, a wyekwipowanie w standardowej wersji było coraz bogatsze. Na rynku pojawiały się także limitowane wersje, np.: auta jedynie z podstawowym wyposażeniem, stanowiące punkt wyjścia do budowy wyścigowej Imprezy.
Wśród specjalnych wersji, pojawiały się również nietuzinkowe, oryginalne modele, np.: Gravel Express, model o zwiększonym prześwicie, kołem zapasowym na drzwiach bagażnika oraz nakładkami na zderzaki i progi. Subaru Gravel Express posiadał masywną, uzbrojoną w elementy z aluminium, atrapę chłodnicy wraz z gustownym grillem, ten przedni element auta świetnie wyglądał pod względem designu. Nie był to jeszcze samochód terenowy, ale blisko mu było do współczesnego crossovera. Natomiast w USA, Wielkiej Brytanii i Japonii auto powszechnie występowało w dwudrzwiowym nadwoziu Impreza Coupe.
Najbardziej pożądaną wersją „sportowego Japończyka” była Subaru Impreza WRX. W Europie ta wersja Imprezy funkcjonowała pod nazwą GT. Jednak europejska wersja Subaru GT generowała mniejszą moc (208 KM) niż japońskie Subaru WRX (240 KM).
Subaru Impreza – jednostka napędowa
Każdy Subaru Impreza zawierał pod maską jednostkę przeciwsobną (silnik o przeciwległych cylindrach). Napęd na przednią oś występował jedynie w modelach posiadających najsłabsze silniki, zaś w pozostałych Imprezach występował w standardzie stały napęd na cztery koła. Pomysł na silnik przeciwsobny wraz z powyższym układem przeniesienia napędu to cecha charakterystyczna Subaru Imprezy.
Jednostka napędowa Imprezy jest płaska i nisko usytuowana, co obniża środek ciężkości auta. Istnienie elementów przeniesienia momentu obrotowego na oś tylną, powoduje perfekcyjny rozkład masy między osiami, dzięki temu Subaru Impreza jest w stanie bezpiecznie pokonywać ostre zakręty przy dużych prędkościach.
Kolejnym atutem Subaru Imprezy jest zawieszenie. Sprężyste podwozie, nawet w Imprezach z ponadprzeciętnymi silnikami, doskonale niweluje nierówności, zapewniając idealne wręcz właściwości jezdne i komfort jazdy.
Jednak rodzaj układu napędowego Imprezy sprawia, że auto posiada mało przestrzeni w kabinie oraz małą pojemność bagażnika. Winne są temu takie elementy napędu, jak wał napędowy i tylny most, które w typowych autach kompaktowych nie występują. Kabinę dodatkowo ścieśnia skrzynia biegów, umieszczona w przestrzeni między kierowcą , a pasażerem. Na początku produkcji Impreza zniechęcała ubogim wyposażeniem i podatnością karoserii na korozję.
Subaru Impreza – rodzaje silników
Subaru Impreza to, w założeniach twórców, samochód sportowy, dlatego może on pochwalić się szeroką gammą mocnych silników. Wśród nich występują też zwykłe silniki, doskonale sprawdzające się np.: w jeździe po mieście. Poniżej przedstawiamy listę silników Subaru Imprezy:
- Silni 1.5 o mocy 97 KM.
- Silnik 1.6 o mocy 90 KM i 95 KM.
- Silnik 1.8 o mocy 103 KM.
- Silnik 2.0 generujący moc w przedziale 115 – 280 KM.
- Silnik 2.2 o mocy 280 KM.
- Silnik 2.5 o mocy 167 KM.
Najmniejsze silniki spalają około 9 litrów na 100 kilometrów, turbodoładowane jednostki są w staniej pochłonąć od 10 do 14 litrów paliwa, przebywając 100 kilometrów (pomiary dotyczą cyklu mieszanego). Zrywna i szybka jazda na pewno pochłonie więcej paliwa (gdy damy gaz do dechy i będziemy gwałtownie przyspieszać, to w wersji z turbosprężarką możemy spalić nawet 20 litrów na 100 kilometrów). Jedyną receptą na duże spalanie jest zamontowanie gazu LPG, a gdy zrobi to prawdziwy fachowiec, to nawet w doładowanych wersjach Subaru Impreza nie straci swojej dynamiczności.