Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło]
Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.
21.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.
Układy sterowania sprzęgłem dzieli się na:
- Mechaniczne
Sterowanie sprzęgłem odbywa się poprzez przeniesienie siły nacisku z pedału sprzęgła poprzez odpowiedni mechanizm cięgien i drążków na łożysko wyciskowe i listki sprężyny talerzowej lub dźwigienki. Automatyczna regulacja siły docisku elementów w miarę zużycia okładzin ciernych odbywa się głównie poprzez zmianę ustawienia listków sprężyny talerzowej i w efekcie potrzebę względnego wydłużenia linki poprzez skrócenie jej osłony.
- Hydrauliczne
W układach hydraulicznych rozłączanie i załączanie sprzęgła odbywa się poprzez pompę i wysprzęgnik. Siła nacisku zadana przez kierowcę poprzez pedał sprzęgła przesuwa tłok w pompie na początku układu, co zwiększa ciśnienie w przewodach hydraulicznych i powoduje analogiczne przesunięcie tłoka wysprzęgnika połączonego z widełkami wyłączającymi.
- Elektroniczne
W tym przypadku za operowanie zespołem sprzęgła odpowiadają silniki elektryczne, których sterowanie odbywa się pośrednio przez działania kierowcy. Zamierzenia są przewidywane na podstawie sygnałów zbieranych z szeregu czujników. Moduł elektroniczny w takim układzie odpowiada za odpowiednie przetwarzanie informacji i podejmowanie działań, natomiast elementem wykonawczym układu jest mechanizm hydrauliczny z wysprzęgnikiem.
- Elektromagnetyczne
Układ taki składa się z wirnika zewnętrznego (koło zamachowe), na który nawinięta jest cewka zasilana prądem. Wirnik wewnętrzny osadzony na wielowypuście wałka sprzęgłowego pełni jednocześnie rolę tarczy sprzęgłowej. Między wirnikami znajduje się proszek magnetyczny, który na skutek działania przyłożonego pola magnetycznego sprzęga oba wirniki.
W przypadku objawów w postaci szarpania sprzęgła jednym z głównych powodów może być niewłaściwa praca układu sterowania sprzęgłem.
Zobacz także: