Sprzedaż nowych samochodów w lutym. Polacy kupują mniej aut, ale segment premium notuje wzrost
Eksperci spodziewali się, że podniesienie cen pojazdów w związku z nowymi normami emisji spalin będzie miało znaczny wpływ na sprzedaż samochodów osobowych. Podczas gdy w lutym sprzedano prawie 12 proc. mniej aut niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, segment premium może pochwalić się wzrostem sprzedanych pojazdów.
06.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak podaje portal SAMAR, w lutym bieżącego roku sprzedaż samochodów osobowych spadła o 11,98 proc. względem tego samego miesiąca w ubiegłym roku. Co więcej, od początku stycznia, w Polsce zarejestrowano prawie 78 tys. aut, czyli o 13,05 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Winę za to ponoszą przede wszystkim nowe normy emisji spalin, narzucone producentom przez Unię Europejską, które wpłynęły na podniesienie cen oraz wycofanie niektórych wersji silnikowych. Średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wzrosła w zeszłym miesiącu o 10,5 proc. do 115,5 tys. zł.
Mimo tendencji spadkowej nie wszyscy importerzy notują gorsze wyniki. Toyota może pochwalić się ponad 22-procentowym wzrostem sprzedaży w 2020 roku, względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Należy do niej także tytuł lidera rynku z wynikiem 11 879 zarejestrowanych aut. Zarówno znajdująca się na drugiej pozycji Skoda (10 769 szt.), jak i trzeci Volkswagen (6 930 szt.) zanotowały kolejno 10- i prawie 14-procentowy spadek.
Podczas gdy zeszłoroczny ranking najchętniej kupowanego samochodu osobowego wygrała rzutem na taśmę Skoda Octavia, pierwsze dwa miesiące 2020 roku należą do jej głównego konkurenta — Toyoty Corolli. Od początku roku zarejestrowano 3717 sztuk japońskiego auta, podczas gdy czeski kompakt został wybrany 3273 razy. Skodzie depcze jeszcze po piętach Toyota Yaris, która zamyka podium z wynikiem 3253 egzemplarzy.
Ogólny wynik w dół, premium w górę
Podczas gdy większość marek notuje spadki sprzedaży, powody do świętowania mają prawie wszystkie marki premium. W zeszłym miesiącu sprzedano 6915 aut tej klasy, czyli prawie 22 proc. więcej niż w lutym ubiegłego roku. Z kolei porównując pierwsze dwa miesiące 2019 i 2020 roku, zanotowano 21,4-procentowy wzrost (13 004 egzemplarzy).
Najlepszymi wynikami sprzedażowymi od początku roku może pochwalić się Mercedes (3339 szt.; 15-procentowy wzrost), BMW (2801 szt.; 11,64 proc. wzrostu) oraz Audi (2717 szt.; 41,07 proc. wzrostu). Z mniejszym zainteresowaniem spotkały się tylko dwie marki. Pierwszą z nich jest Infiniti (blisko 24,5-procentowy spadek), co nie powinno dziwić z powodu zakończenia w marcu sprzedaży aut tej marki w Polsce, natomiast drugą jest Ferrari (44-procentowy spadek i tylko 5 zarejestrowanych aut).