Sprzedaż aut premium w Polsce w 2018 roku. Liderem Mercedes, za nim BMW i Audi
Od kilku lat, z roku na rok, kupujemy coraz więcej drogich samochodów. Ten segment czeka stabilny rozwój – twierdzi Michał Sztorc z premiumoto.pl w swoim corocznym raporcie podsumowującym wydarzenia na rynku aut premium w Polsce.
11.03.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Polacy w 2018 roku rejestrowali średnio 36 samochodów z półki premium co godzinę, co pozwoliło na uzyskanie rekordowego wyniku 73,3 tys. zarejestrowanych egzemplarzy w skali roku. Pod względem najczęściej wybieranych modeli obyło się bez niespodzianek. Po raz dziewiąty z rzędu najczęściej wybieranym pojazdem w Polsce okazało się Volvo XC60. Sukces jest tym bardziej interesujący, że zmieniła się generacja. Nowe XC60 jest zupełnie innym samochodem. Klienci nie stracili zaufania do Szwedów.
Zobacz także
Na drugim miejscu pojawił się Mercedes klasy E, który odnotował wzrost w wysokości 20 proc. Za nim uplasowało się BMW serii 3, którego najnowsza generacja właśnie wjeżdża na rynek. Goni go Audi Q5. Piąte miejsce zestawienia należy do BMW serii 5. Oprócz serii 3, auta w większości wyjeżdżają z salonów z dwulitrowym dieslem pod maską.
To właśnie BMW jest sporym przegranym ostatniego roku, bowiem Bawarczycy stracili tytuł lidera utrzymywany przez 8 lat. Mercedes wywalczył pierwsze miejsce głównie dzięki obecności w salonach modelu GLC. Podium zamyka Audi. Za nim uplasowały się kolejno: Volvo (mocne w SUV-ach z dieslem), Lexus (który hybrydami stoi), Land Rover, Mini, Porsche (rządzi Cayenne i Macan), Jaguar i Inifiniti.
Jednak 2018 rok nie był spokojny na rynku motoryzacyjnym. Przede wszystkim od 1 września obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące pomiarów zużycia paliwa i homologacją w systemie WLTP. Po 1 września nie można było zarejestrować auta, które nie posiadało takich dokumentów. Dlatego producenci, którzy nie zdążyli opracować nowych wersji silnikowych, mieli problem z dostawami (Audi), a dealerzy musieli szybko rejestrować auta "na siebie". Właśnie wtedy liczba nowych aut które zostały "sprzedane" wzrosła z 5578 egzemplarzy w lipcu do 8237 pojazdów w sierpniu.
Drugim znaczącym trzęsieniem ziemi były nowe przepisy podatkowe, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r. Od tej daty nie można było rozliczyć całej wartości rat leasingowych dla aut droższych niż 150 tys. zł. To sprawiło, że ponownie liczba rejestracji wzrosła, tym razem do 7708 egzemplarzy.
Autor raportu "nowe samochody premium w Polsce" zauważa, że lubujemy się też w używanych samochodach segmentu premium. Podczas gdy zarejestrowano 73,3 tys. nowych samochodów, to w kwestii importu ten wynik biją same "używki" marki Audi, przekraczając 80 tys. importowanych aut. Na jeden nowy pojazd premium przypadają więc 3 używane.
Michał Sztorc zauważa też, że 2019 rok rozpoczął się ze wzrostem w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Nowe przepisy nie ostudziły więc zapału klientów. Liderem pozostaje Mercedes, gonią go BMW i Audi.
Cały raport "Nowe samochody premium w Polsce” można przeczytać tutaj.