Sprawdź swoje opony. Cyfra 4 znika - trzeba wymienić na nowe
Grubość bieżnika w oponach odgrywa kluczową rolę w ich działaniu, zwłaszcza gdy droga jest mokra, a w przypadku opon zimowych, również na śniegu. Dlatego umieszczony na oponach wskaźnik TWI pokazuje stopień zużycia. Ciekawym rozwiązaniem, coraz częściej stosowanym przez producentów, jest dodatkowy sposób informowania o stanie opon.
06.01.2025 11:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Takie numery, jak te na zdjęciu, pojawiły się najpierw na oponach marki Nokian. Z czasem, firmy takie jak Continental czy Goodyear również wprowadziły to rozwiązanie, a teraz można je spotkać u wielu innych producentów. "Tajemnicze" liczby pokazują głębokość rowków bieżnika w milimetrach, przy czym każda liczba reprezentuje określoną głębokość - gdy bieżnik się zużywa, liczba znika.
Najniższa widoczna cyfra to 4. Nie bez powodu, ponieważ bieżnik o głębokości 4 mm nie gwarantuje już odpowiednich właściwości - przede wszystkim w przypadku ogumienia zimowego. Kiedy pozostaje tylko 4, opona nadal nadaje się do jazdy, ale to sygnał, że czas na nową. Po zniknięciu czwórki, opona staje się bezużyteczna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego głębokość bieżnika jest aż tak istotna?
Rowki w bieżniku działają jak zbiornik na wodę między oponą a podłożem. W warunkach mokrej nawierzchni, opona dotyka jej przy pomocy bieżnika, natomiast rowki tworzą przestrzeń dla wody, której nie udało się wypchnąć. Gdyby rowki były nieobecne, woda pozostałaby na jezdni, co mogłoby skutkować utratą przyczepności przez pojazd.
Im więcej rowków na bieżniku przy kontakcie z nawierzchnią, tym większy jest potencjał odprowadzania wody. Rowki są bardziej pojemne, jeśli są zarówno szerokie, jak i głębokie oraz liczniejsze. To właśnie dlatego opony zimowe zwykle mają skośne wzory bieżnika jak jodełka, co pozwala na utworzenie większej liczby rowków na powierzchni styku w porównaniu do prostych wzorów.
To przypomina prostokąt, gdzie jego przekątna zawsze jest dłuższa od jego boków. Podobnie, powierzchnia kontaktu bieżnika z nawierzchnią ma często prostokątny kształt.
Szerokość i liczba rowków określana jest przez producenta, a my, jako użytkownicy, możemy wpłynąć jedynie na głębokość rowków poprzez uwagę na ich zużycie. Szybsza wymiana opon na nowe poprawi ich funkcjonowanie na mokrej drodze; zbyt późna wymiana sprawi, że ich działanie będzie ograniczone.
Aby zrozumieć znaczenie liczby i pojemności rowków, można spojrzeć na motorsport, gdzie nacinanie opon jest standardem. Gdy pada deszcz, zespoły serwisowe dodają rowki, aby poprawić przyczepność na mokrej lub zabrudzonej nawierzchni, choć dzieje się to kosztem przyczepności na suchym terenie. Bieżnik nacinany zostaje po to, by powstało więcej lub szerszych rowków, co zwiększa ich całkowitą pojemność przy kontakcie z drogą.