SOP ogłosił przetarg na wynajem ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Pierwsze z 12 szkoleń odbędzie się już w marcu
Częstotliwość wypadków i kolizji z udziałem samochodów Służby Ochrony Państwa sprawiła, że temat ten stał się obiektem żartów. Choć kierowcy SOP-u regularnie biorą udział w kursach, ogłoszono przetarg na wynajem ośrodka szkoleniowego. Ćwiczenia będą tajne, a pierwsze mają odbyć się już pod koniec marca.
27.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Patrząc na niektóre zachowania i zdarzenia z udziałem samochodów SOP-u, wiele osób podawało w wątpliwość umiejętności kierowców oficjeli. Mimo że przechodzą oni regularne szkolenia, w zeszłym roku doszło aż do 63 kolizji z udziałem pojazdów Służby Ochrony Państwa, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2018 roku.
Teraz SOP ogłosił przetarg na wynajem lub leasing ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Umowa z wykonawcą będzie obowiązywała do końca 2020 roku, a pierwsze szkolenia mają się zacząć już 31 marca. W sumie SOP planuje 12 kilkudniowych sesji szkoleniowych.
Służba Ochrony Państwa chce, by w trakcie szkoleń w ośrodku nie były prowadzone żadne inne zajęcia praktyczne i teoretyczne. Co więcej, treningi nie mogą być nagrywane bez zgody służby, a podczas ich trwania osoby postronne mają zakaz wstępu na teren obiektu.
Poza tym SOP wymaga by, na terenie ośrodka znalazł się plac manewrowy o długości co najmniej 1300 m i szerokości 20 m, płyta poślizgowa ze sprawną instalacją nawadniającą, która sprawi, że – jak możemy przeczytać w oficjalnym piśmie – "asfalt będzie bardziej śliski niż mokry" oraz druga płyta poślizgowa w kształcie pierścienia. Dodatkowo planowane są także szkolenia na torze ziemnym z wytyczonymi drogami oraz przeszkodami w postaci podjazdów, zjazdów, trawersów oraz terenu grząskiego i piaszczystego o powierzchni co najmniej 3 hektarów.
W ośrodku szkoleniowym SOP-u ma znaleźć się także budynek garażowy dla przynajmniej 8 samochodów. Konieczne będzie też zapewnienie możliwości korzystania z pojazdu, który pozwala na zmianę przyczepności przednich lub tylnych kół (tzw. skid-car). Sam ośrodek nie może być oddalony od siedziby SOP-u więcej niż 350 km. Organizator będzie musiał także zapewnić zakwaterowanie i pełne wyżywienie dla co najmniej 18 osób.
Wpływ na wybór ośrodka w pierwszej kolejności będzie miała cena (współczynnik 0,6). Nieco mniej istotna będzie za to jego odległość od siedziby SOP-u (współczynnik 0,4). Mam nadzieję, że zaplanowane szkolenia znajdą odzwierciedlenie na drodze, dzięki czemu liczba wypadków, kolizji i niebezpiecznych sytuacji ulegnie zmniejszeniu.